HTML

Az élet kódjai

Csináld maga. Senki nem csinálja meg helyetted.

Friss topikok

Efika

2011.02.18. 13:00 Travis.CG

Még 2007 tavaszán, a SceneCon nevű demoshown láttam meg az Efikát és mondhatom szerelem volt az első látásra. Egy csendes, alacsony fogyasztású, mérsékelt (mások szerint gyenge) teljesítményű számítógép, ami a legegyszerűbb igényeket kielégíti.

Több, mint két évet kellett várnom rá, hogy az enyém legyen. Ez alatt az idő alatt az emberek többsége elpártolt a kedves kis géptől, a gyártását beszüntették. Használtan jutottam hozzá (egy váláson már túl volt), haza is vittem. Mint a kapcsolatok többségénél, itt is igaz volt, hogy lakva ismeri meg a másikat az ember. A filigrán kis házból hiányoztak a csavarok, amerikai típusú hálózati csatlakozót kaptam hozzá és két olyan videokártyát, amelyik közül egyikkel sem ment.

A legegyszerűbben a hálózati csatlakozó problémáját oldottam meg. A gép energiaellátásáról egy laptop tápegység gondoskodik (mondtam, hogy alacsony fogyasztású), ezért használtan vettem egy három ágú tápkábelt, amivel máris megetethettem árammal.

A videokártyákkal is voltak problémák. Mint említettem, kettőt kaptam. Egy Nvidia GeForce MX440-t és egy Ati Radeon 9200-t. Az Nvidiás belefért a kis házba, de nem volt hűtése és képtelen volt elviselni azt a felbontást, amit a Linuxos telepítő beállított neki. Az Ati kártya képes lett volna rá, de az nem fért bele a házba, sőt igazából az alaplap néhány kivezetése is akadályozta. Kellett szerezni egy vékonyabb kártyát. Újabb használt cikk keresés. Végül szert tettem egy Ati 9250-re, ami már illett a kisasszonyhoz. Akitől vettem, nem tudott feles takaró lemezt adni hozzá, ezért kedvenc többfunkciós fogómmal addig faragtam a lemezt, amíg a nem illeszkedett a házba.

A gép két USB-t tartalmaz. Az egyik értelemszerűen a telepítés során a pendrive-t fogadja, a billentyűzetnek és az egérnek már csak egy marad. Szereztem egy USB elosztót is, de az alacsony áramfelvételű gép USB-je nem ad elegendő feszültséget, hogy egy USB elosztót üzemeltessen (aminek nincs saját áramforrása). Ekkor felvettem macsó modoromat és kijelentettem, hogy nem kap új USB elosztót, enélkül fogok boldogulni.

Első körben Linuxot akartam rá telepíteni. A Genesi elérhetővé tett egy Debian-t, amit állítólag könnyedén lehet telepíteni a gépre, Sajnos a hálózatról akarta leszedni a szükséges kernelt, ami ennyi idő távlatából már sehol nincs fent, a telepítés ezen lépését pedig nem tudtam megkerülni. Második jelentkező a Slackware volt. Ez a a partíciók formázásánál nem tudott tovább lépni.

Végül a MorphOS mellett döntöttem. Akár milyen hihetetlen, ezt sem tudtam telepíteni. A grafikus környezetet csak billentyűvel kezeltem, a TAB és a nyilak gyors váltogatásával, de a telepítés gomb valami miatt nem volt aktív, ezért ezzel a rendszerrel is befürödtem.

Azt csak mellékesen jegyzem meg, hogy elsőre soha nem ismerte fel a rendszerindítás után a pendrive-ot. Kétszer-háromszor kellett neki kiadni az uboot parancsokat, hogy felismerje, amit fel kell ismernie.

Végül bármennyire is nem szeretem, a Suse Linux mellett döntöttem, ami még könnyebb telepítést tesz lehetővé. A dokumentáció részletesen leírja, hogy mit kell csinálni a telepítés során. Követtem is a lépéseket, de az már nem derült ki, hogy újraindítás után mit kell csinálni. A merevlemezen volt a rendszer én pedig ültem a gép előtt és azon gondolkodtam, mi legyen a következő lépés.

Természetesen a boot hd:0 boot/efika sorokkal kezdtem. Ez minden áron kereste a nem létező /dev/sda3-t. Volt még két másik kernel is a boot partíción efika19 és efika19genesi. Ezek csak kernel pánikoltak. Végül egy fórumban fedeztem fel a lényeget: root=/dev/sda1. Persze, magamtól is kitalálhattam volna.

Elindítottam a rendszert, szépen be is jött az üdvözlő képernyő, majd rájöttem, hogy nem tudom sem a felhasználói nevet, sem annak jelszavát, amivel beléphetek. Ha lenne egy CD meghajtó, máris indítanám a Knoppixot, de így? A helyzet korántsem olyan reménytelen. A rendszerfájlok ugyanis megvannak egy tömörített állományban. Ezt kicsmagoltam, és máris böngésztem az /etc/passwd állományt. Meg is találtam, amit kerestem: felhasználónév: genesi, jelszó: genesi. A rendszergazdai jogosultságnak is ez a jelszava! Hurrá!

A kis hölgy ellenállását sikerült megtörni. Most már olyan, mint egy kezes bárány. Alacsony fogyasztásának hála rengeteg lehetőség van benne. Első lépésként kíváncsi vagyok, hogy megy-e a TV kimenet a videokártyán (10.3 Suse miatt nagy rá az esély, hogy nem). Utána megnézem, mennyire szereti a webkamerákat.

Szólj hozzá!

Címkék: rendszergazda

A bejegyzés trackback címe:

https://cybernetic.blog.hu/api/trackback/id/tr32670308

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása