HTML

Az élet kódjai

Csináld maga. Senki nem csinálja meg helyetted.

Friss topikok

NTFS átméretezés

2011.06.13. 07:54 Travis.CG

Unatkozik hétvégenként? A számítástechnika túl átlátható? Méretezze át NTFS partícióját!

A céges laptopomon Windows van, de úgy éreztem, hogy Linuxot kell rá telepítenem, anélkül, hogy a Windows törlésre kerülne. Az ok egyszerû: a doktorimat LaTeX alatt készítem, és kell egy olyan megoldás, amivel a akkumulátor barát módon tudom szerkeszteni azt. Erre a legegyszerûbb megoldás a Linux konzol. Konzol alatt sok olyan felaadtot el lehet látni, ami nem igényli a grafikus felületet. Az egyik ilyen a szövegszerkesztés (itt most a szöveges állományok módosítását értem, nem a kiadványszerkesztést).

Ahelyett, hogy valami kereskedelmi programot használtam volna erre, mindezt ingyenes, nyílt forráskódú programokkal akartam megoldani. Azt rögtön sejtettem, hogy a Windows partíció átméretezéséhez elõször defragmentálni kell a fájlrendszert. A rendszer saját programját használtam erre, pedig, mint késõbb megtudtam, ezt a lépést is megcsinálhattam volna Linux alatt. A program finoman szólva is nem hozza a kívánt színvonalt. Többször egymás után el kellett indítani, hogy képes legyen kitölteni a réseket a használat alatt álló blokkok között.

Olvastam, hogy Knoppix alatt megvan minden szükséges program, amivel a Windows partíciókat átméretezzem. A Knoppix egy CD-rõl vagy DVD-rõl futó Linux disztribúció, telepítés nélkül is mûködõképes. Fõleg adminisztrációs célokra használom, tehát nem volt ismeretlen számomra, de csak a 2001-es verzió volt meg. Letöltöttem a legújabb, 6.2-es verziót és nekiláttam a munkának. Gyorsan meg is találtam az NTFS resize programot. A súgó javasolta, hogy ha nem vagyunk biztosak magunkban (én nem voltam), akkor használjuk valamelyik klikkelõs keretrendszert, például a GParted-et. Klikkelõs, egyszerû, bolond biztos. Ez kell nekem! Játszottam az egérrel, húztam-vontam a csúszkákat és a Windows partíció összement. Gondoltam, ha már itt vagyok, elkészítem a Linuxos partíciókat is. Azok elkészítése is gyorsan ment. Végül következett a változtatások kiírása. Ellenõriztem, hogy minden rendben van-e, majd kiadtam a parancsot: írd ki a változtatásokat.

A program jelezte, hogy az NTFS partícióval gond van. A volume mérete nagyobb, mint a drive mérete. Gondoltam, majd átmegyek Windows alá és a chkdsk segítségével orvosolom a dolgot. Itt jött az elsõ fekete leves. Nem tudtam átmenni Win alá. Sem csökkentett módban, sem parancssorban, sehogy. Természetesen semmilyen biztonsági mentést nem csináltam a partíciós tábláról, aminek segítségével könnyedén visszaállíthattam volna a régi állapotot. Eszembe jutott, hogy van Norton Systemworkom, ami annak idején sokszor kihúzott a slamasztikából. Emlékeztem arra is, hogy a CD képes bootolni. Nincs más dologm, mint elõkeresni a CD-t kiírni, majd megoldani ezt a kis malõrt. Nem oldotta meg. Ez egy 2003-as verzió volt, ráadásul egyedül a virus irto indult csak el, amikor bootoltam a CD-vel.

Már láttam magam elõtt, amint a cég rendszergazdája kérdezi, mi történt a laptoppal. Mit mondjak? Leejtettem? Csak Linuxot akartam rá telepíteni és tönkretettem a Win partícióját? Esetleg forduljak a jó öreg kifogáshoz: Nem tudom, egyszer mûködött, de a következõ pillanatban ezt csinálta. Azt tudtam, hogy a fájlok megvannak rajta. Azt is tudtam, hogy ezt vissza lehet hozni. Csak azt nem tudtam, hogyan.

Ekkor léptem meg azt, amit már jóval korábban kellett volna. Rákerestem a Google-n. Kiderült, hogy a GParted rosszul állítja be az NTFS fájlrendszer méretét. Ugyanis annak egy szektorral kevesebbnek kell lennie, mint amennyi rendelkezésre áll. A fórumon egy segítõkész ember a neki elküldött partíciós táblákat javította. Ugy gondoltam, ezt én is meg tudom csinálni. Elõször is a jó öreg dd paranccsal lementettem a partíciós táblát, majd hexeditorral megnyitottam. A második sorban volt a méret letárolva. Kiolvastam a GParted hibanaplójából a méretet, kivontam belõle egyet, a méretet hexadecimálisba alakítottam. Itt egy kicsit tanácstalan voltam, hogy milyen bájtsorrendet kell használni, ezért a fórumban leírt méretek és hexa értékek alapján kisakkoztam. dd-vel visszaírtam a partíciós táblát és különbözõ voodoo szertartások közepette újraindítottam. Múködött! A Linux telepítése ehhez képest már semmi nem volt.

Szólj hozzá!

Címkék: rendszergazda

A bejegyzés trackback címe:

https://cybernetic.blog.hu/api/trackback/id/tr182979526

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása