HTML

Az élet kódjai

Csináld maga. Senki nem csinálja meg helyetted.

Friss topikok

Catherine varázslatos genom böngészője

2016.04.22. 01:31 Travis.CG

Időm és energiám újból a kutatók megsegítésére fordítottam, amikor elfoglaltam helyemet a helpdesk irodában. Már nem egy kis lyukban kellett bámulni a DVI-s monitor képét, ahol csak a falaknak lehet köszönni, hanem egy világos irodában, ahonnan egyenesen rálátni a kis mesterséges tóra, ahol naphosszat vadludak tanyáznak.

Mikor megnéztem a kéréseket, az egyik mellett ott virított a "stagnál" embléma, ami azt jelezte, hogy a kérés jó ideje húzódik, nincs megoldva. A kutató - nevezzük Samnek az egyszerűség kedvéért - szerette volna, ha Catherine genom nézegetőjét kicsit feltupíroznánk, hogy tetszőleges struktúrális variációt tudjon megjeleníteni.

Rendben, nem probléma. De ki az a Catherine és miféle böngészője van? Lassan már fél éve itt vagyok, de egyikről sem hallottam. Rákerestem az intézeti wiki oldalakon, de egyikre sem jött találat. Lementem a nagyágyúkhoz. A legtöbb vén róka valami konferencián volt Barcelonában, akik maradtak, azok nem tudtak segíteni. Ők sem tudták miféle böngészőről van szó.

A legjobb lesz, ha felkutatjuk Samet és megkérdezzük személyesen. Mivel nem ismertem, a Sanger weboldalán megkerestem Sam fényképét. Hű, de ismerős! Aztán jobbra fordultam, és ott ült kettővel mellettem. Megkértem, mutassa meg Catherine genom böngészőjét. Beírt valami címet, amiben csak úgy hemzsegett a web01, local, dev és egyéb kulcsszavak.

A böngésző egy sima weboldal volt, ami egymás alá a kromoszómáknak számának megfelelően kirajzolta a Manhattan plotokat. Minden kép ugyan olyan széles volt, csak a vízszintes tengely beosztása jelezte, hogy azért méretben ezek eltérnek. Az oldal csiga lassan töltődött, ahogy egy teljes humán genom kópiaszám variációit próbálta kirajzolni. A böngésző izzadva próbálta futtatni a JavaScriptet, miközben Sam türelmetlenül rángatta a gördítő sávot. Közben az egekig magasztalta a proramot:

- Erre nem képes az IGV. Itt látom az összes kromoszómát egyben. Ha pedig akarom, akkor egyetlen pontra is rá tudok nagyítani.

Buzgón nagyítani kezdett. Szinte hallottam a böngésző jajveszékelését, ahogy igyekezett végrehajtani a kapkodó egérmozgásokat. Végül sikerült. Az egész képernyő fehérré változott és csupán egyetlen türkíz pötty virított. Sam megnyugodott. Egy végtelennek tűnő pillanatig mindketten csak azt az egy pontot bámultuk. Közben azt kérdeztem magamtól: ez mire jó? Miért jó, hogy egyetlen pöttyöt bámul? Így akarja végignézni mind a kétmillió adatot?

Megköszöntem a felvilágosítást. Miután véget ért a Barcelonai konferencia, előhozakodtam Sam furcsa kérésével. A rangidős bioinformatikus végighallgatta, majd elmagyarázta, hogy a web01/local/dev-hez nincs hozzáférésünk, azt valami másik csoport kezeli. Egy embernek egyébként sem fejlesztünk egy teljes weboldalt, ráadásul ha az adatait BigWig-be konvertálja, akkor az IGV is ugyan úgy megjeleníti.

- De Sam az összes kromoszómát látni akarja egyszerre

- Az IGV is tudja.

Betöltött a szemem előtt egy fájlt. Amíg nem választotta ki a kromoszómát, az összes adat egymás mellett ott virított a képernyő tetején.

- De Sam egy pöttyre is rá akar nagyítani.

- Az IGV azt is tudja.

Ránagyított egy pontra. Csinált a két állapotról egy-egy képernyő képet, egyetlen komment nélkül csatolta Sam hetek óta húzódó kéréséhez, majd ráklikkelt a "Megoldva" gombra.

Szólj hozzá!

Címkék: életmód bioinformatika

A bejegyzés trackback címe:

https://cybernetic.blog.hu/api/trackback/id/tr818652666

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása