HTML

Az élet kódjai

Csináld maga. Senki nem csinálja meg helyetted.

Friss topikok

Öregember PHP-zik

2023.11.17. 23:00 Travis.CG

Miután a kedves barátom azt mondta, hogy Laravelben kell megcsinálni a frontendet, elkezdtem megismerkedni a rendszerrel. Úgy gondoltam: mi az nekem? Használtam Drupal-t, sajtá fejlesztésű keretrendszert, WordPress-t, egy Laravel meg sem kottyanhat. Azután megnéztem a doksit...

A doksi úgy kezdődött, hogy ebben tök könnyű dolgozni. Gondoltam magamba, az rám is fér. Tovább olvasva viszont jöttek ezek a fantázianevek minden mennyiségben. Az nem volt leírva, hogy mire jók, csak használhatom őket. Már maga a telepítés is ezekkel a semmihez sem fogható nevekkel volt tele. Kell a Composer, de lehet Vapor is, ha viszont Mac-et használsz, jobban jársz a Herd-el. De mivel ez mind kezd bonyolódni, jobb, ha Dockerből telepíted. Viszont ez ijesztő lehet elsőre, ezért kitalálták a Sail-t, ami egyszerűsíti a Docker telepítést. Ez eddig csak az alap rendszerhez kell, a szerzők viszont javasolják, hogy legyen egy Node és NPM is.

Aztán ott van a frontend megjelenítése, ami Blade, de használhatsz Livewire-t, mert akkor könnyebb lesz a Vue és a React, főleg, ha a kettő közé még beépíted az Inertia-t. Még mindig nem láttam át az egészet, mert egy sor kódot nem mutattak, csak sorolták a technológiákat, keretrendszereket, melyeknek célja, hogy nekem könnyebb legyen. De nekem nem volt könnyebb, mert még a telepítésig sem jutottam, csak olvastam, hogy az egyes mozaikszavak mögött mi húzódik. Minden egyes név mögött saját doksi állt, újabb nevekkel és leírásokkal, kis ikonokkal, mert attól látszik, mennyire kiforrott, ha ikonja is van.

Itt lett elegem. Miközben a véget nem érő dokumentációt olvastam, folyton az járt az eszemben, hogy kézzel már rég lekódoltam volna az egészet, helyette még mindig azt sem tudom, mi az a Laravel, azon kívül, hogy itt minden azért van, hogy nekem könnyű legyen, meg a száz másik komponens is ezért van. Ugrottam a telepítésre. Itt már legalább láttam a kódot, kezdtem érteni a fejlesztés menetét. Láttam, hogy még saját webszerver is van benne, mint egy Jupyter Notebook-ban. Nahát! Saját csomagkezelő. Huhú!

Majd elolvastam a mi a Route, a View. Két hét után már jelentek meg egyszerű, helló világ szintű elemek. Vérnyomásom is csillapodott, mert elkezdtem haladni a melóval. Úgy döntöttem, itt az ideje kicsit felturbózni az oldalt jogosultság kezeléssel. Ez egy hiba volt.

Ehhez kell a Laravel Kezdő Készlet, ami persze újabb fantázianeveket takaró komponensek tömkelegét öntötte rám. Úgy döntöttem, előbb telepítek, utána olvasom el a részleteket. Amikor kérdezte a telepítő, hogy felrakom-e a Vite-t, akkor vállat vontam és felraktam. A telepítés után hirtelen semmi nem ment, csak az autentikáció. Mint kiderült, Blade helyett a Vite-t kellett használni, az egész frontend fejlesztése PHP-ból átment JavaScriptbe. Összetörtem. Minden, amit eddig megtanultam, mehetett a kukába, mert a Route és a View már nem jelentett semmit, helyette máshol kellett keresgélni, de nem tudtam hol. A módosítások után már Node-al is kellett bűvészkedni. Ez már sok volt.

Újra telepítettem a kezdő készletet, de JavaScript nélkül. Pár hét elteltével megint kezdtem érteni a koncepciókat. Rájöttem, mi az a middleware és hogyan lehet használni. Egy-egy módosítás után az egész rendszer eljutott valami furcsa állapotba, ahol a változtatásaim nem jelentek meg, ekkor sűrűn kellett bújni az internetet, hogy ki tudjam javítani a hibát.

Alapvetően tetszik a rendszer. Nagyon jó, hogy a hibák rögtön megjelennek a képernyőn, nem kell logokból kivadászni, mint annak idején. Jó, hogy van csomagkezelő, adatbázis szerializálás. Az adatbázis integrálás végre egy konfigurációs probléma, nem kell ugyan azt lefejleszteni többször. Ami nem tetszik, hogy minden apró, jelentéktelen folyamatnak külön nevet adnak, hogy el lehessen helyezni egy ökoszisztémába, és utána csak azzal a névvel hivatkoznak rá. A változatosság jó, de elsőre nagyon ijesztő, hogy minden problémára két-három megoldás van. Kezdőként egyszerűen nincs segítség, hogy mit válasszon a programozó.

Apropó segítség. A Laravel most a 10-es verziónál jár, de sok helyen még a korábbi verziók nyűgei lelhetőek fel. Néha ezért nem lehet releváns információhoz jutni. Illetve a hivatalos doksit nem célszerű elhagyni. StackOverflow és társai még a korábbi verziókkal vannak tele.

Szólj hozzá!

Címkék: programozás

A bejegyzés trackback címe:

https://cybernetic.blog.hu/api/trackback/id/tr1818259409

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása