HTML

Az élet kódjai

Csináld maga. Senki nem csinálja meg helyetted.

Friss topikok

Function2013

2013.09.20. 22:37 Travis.CG

Mivel egy ideje nincs hordozható gépem, ezért utólag küldök partiriportot. A kapukat pénteken nyitották meg, de mivel a release elég rosszul állt, ezért a pénteki nap nekem kódolásból állt. Akkor varázsoltam Windows alá a Linuxos kódot. Utólag visszatekintve: nem kellett volna csinálni semmit. Hagyni kellett volna az egészet a fenébe.

Mivel kódoltam, két érdekes felfedezést tettem: Ha Windows alatt ezt csináljuk: glBindTexture(GL_TEXTURE2D, 0) és ezt átadjuk a shadernek, akkor feketeség lesz a textúra helyén. Linux alatt nem lesz textúra. A másik felfedezésem, hogy Windows alatt a geometry shaderben a PointSize nem állítja át a pont méretét.

Másnap, miután kevesebbet aludtam a kelleténél, de volt egy összedobott releasünk, elindultam Functionre. Útközben észrevettem Vickey-t, aki nem ismert engem, mert én elég marginális szereplője vagyok a hazai demoscenének, de megkérdezte tőlem, hogy ez a tömegközlekedési eszköz megy-e XY térre. Azt válaszoltam neki: igen, ezzel kell Functionra menni. Ezzel meg is teremtettem az alapot egy kis beszélgetésre.

A party lagymatagon indult, amin az sem segített, hogy álmos voltam. Az Amigások egy asztalnál ültek, és csak őket ismertem, ezért odacsapódtam hozzájuk. Kölcsönkértem egy gépet, hogy feltöltsem a release-t, majd néztem, mások mit játszanak a géppel. Pista valami freeglut-os vackot akart fordítani Dev-C-vel, de a beépített csomagkezelő ellenére nem sikerült. Megpróbáltam segíteni neki, de nekem sem sikerült. Hiába, na én Linuxhoz szoktam.

Egy arc már teljesen kiütötte magát, pedig csak délután két óra volt. Az előadások előtt úgy gondolta, hogy felmegy a színpadra és ráül az egyik hangszóróra. Miután szépen levezették (és jól körbefényképezték), lefeküdt a székekre és szerintem átaludta a teljes partyt.

Az első előadás az ingyenes játékokról szólt, illetve arról, hogyan lehet mégis pénzt keresni velük. Az előadás minőségén nagyot dobott, hogy nem egy öltönyös-nyakkendős manager osztotta az észt, hanem egy designer, aki szemmel láthatóan közelebb állt a hallgatósághoz. Érdekesség, hogy ő is biológus volt. Szerencsére a pénzkeresést nem a játékos függővé tételével akarják elérni, hanem a hiúkra és lustákra hajtanak. Nevezetesen, akik a játékban másképp akarnak kinézni, illetve, akik nem tudják kivárni, hogy szintet lépjen a karakterük.

A második előadás a JavaScript világába kalaúzolt, ahol a szemünk láttára nőtt ki egy egyszerű demo. Ez nyilván egy kódernek szép, de másnak talán dögunalom.

A fotók néhol rájátszottak egymásra. Voltak a pocsolya-tükörképet-fotózok képek és a ködben-fát-fotózok képek. Ennek ellenére lehetett látni egyedi megnyilvánulásokat is.

A rajzok remekek voltak, még úgy is, hogy nem értek hozzájuk. A kézi rajzok és a Photoshop szerkesztések egyaránt. Nem tervezem, hogy lecserélem a háttérképemet, de ha egyszer rávetemedek, biztos, hogy a mostani felhozatal is benne lesz válogatásban. Grass remekül összefoglalta a rajzokat itt.

A zenékre nem emlékszem. Bocsi minden indulótól, de tényleg semmi nem maradt meg belőlük. Később le is írom, mi oltotta ki emléküket.

Elérkeztünk a 256 byte intróhoz. Megvallo, féltettem ezt a kategóriát, hiszen a modert operációs rendszerek egyre nagyobb erőforrás igénye egyszerűen nem teszi lehetővé, hogy kicsi kódot készítsünk. Már jó ideje csak FreeDosból vagy DosBoxból futtatták őket, ami szerintem mutatja, hogy már csak egy maradvány kategóriának lehet tekinteni. És ekkor fedezték fel a scenerek a JavaScriptet (na jó, eddig is ismerték). A JavaScript segítségével modern eszközökön is lehetővé vált a 256b intró kódolás, akár platformoktól függetlenül is. Ez pedig hatalmas lendületet fog adni ennek a kategóriának. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a 17 indulóból 3 JavaScript volt.

Másfelől ez a kategória, valljuk be, elég egysíkú volt. Az új platformnak köszönhetően viszont kellően változatos is tud lenni.

Az animációk most gyengébbek voltak, de minden évben nem lehet minden kimagasló. Az introknál meglepetés számomra, hogy Ágoston visszatért. Láthatóan nem erőltette meg magát, de ez is elég volt a győzelméhez. Üdv újra köztünk!

A compók szünetében volt alkalmam megnézni az embereket. A friss házasok, pocakos anyukák és ugráló kisgyerekek száma megemelkedett. Ha a trend folytatódik, jövőre nem árt gyerekmegőrzőt is biztosítani a szervezőknek.

Egy zenét kidobtak az indulók közül, mégis ez lett a kedvence a magyar indulóknak. Mulatós demozene ugyanis tudtommal még nem volt. A szöveg inkább a benfenteseknek vicces, ezért mi nagyon jót szórakoztunk rajta. Ez persze azzal járt, hogy a többi indulóra nem is emlékszem.

Ebből következik, hogy a demókra fordítható idő is csökkenni fog. Néhányan már el is kezdtünk megoldás után kutatni. Spenot a JavaScriptben látja a kiutat, különösen a platformfüggetlenség miatt. Elmondta, hogy a legtöbb ember már csak YouTube-on nézi a releaseket, ezért szerinte a néző szívesebben fog böngésző demókat nézni.

A másik megoldás, ami felé én kacsingatok, a Unity. Beszéltem is egy emberrel, aki Unityben írt játékot. Megkértem, mutassa meg nekem a rendszert és készítsünk valamit, hogy lássam az alkotás folyamatát. Mi más lehetett volna az első dolog, mint egy forgó kocka. Az engine engem a régi Visual Basic-re emlékeztet.

Annak idején Borland Pascallal készítettem Windows 3.1 alkalmazásokat, csak úgy, a magam szórakoztatására. Minél összetettebb lett az alkalmazás, annál könnyebb volt elveszni a call back függvények sűrűjében, és a felület tervezése sem volt egy leányálom. Amikor megismerkedtem a Visual Basicel, mindez megváltozott. A felületet megrajzoltam, a call backeket pedig egyszerűen hozzáfűztem a grafikus objektumokhoz.

Valami hasonló a Unity is. Egy szerkesztő programmal megtervezzük a színteret, beállítjuk annak tulajdonságait, az objektumokhoz pedig kódot rendelünk, ami bizonyos események hatására fut le. Mivel demó készítésre használnám, nem is kell olyan sok eseményt megjegyezni. A kocka nagyjából 5 perc alatt elkészült, egyetlen sor kód megírásával.

Akartam egy kicsit bonyolultabbat példát is látni, ezért kb. 10 perc alatt készítettünk egy kocka falat, amit egy golyóval leromboltunk. Ezt kód megírása nélkül tettük, a beépített fizikai motor segítségével. Impresszív volt. Lehet, hogy a jövőben teszünk egy próbát Unityvel.

Szóbakerült az is, mivel foglalkozom. Megszoktam, hogy többnyire nem is hallottak a tudományterületről, amivel foglalkozom, ezért meglepődtem, mikor azt hallottam, hogy mennyire dinamikusan fejlődik. Gyanakodni is kezdtem, hátha csak azért mondja ezt, mert ezzel akar bevágódni nálam, ezért ártatlanul visszakérdeztem: mégis miért fejlődik olyan dinamikusan?

- A személyre szabott gyógyászat miatt.

Hihetetlen, mikkel találkozom. Közben ment a SIDRip Alliance koncert, amit a túlzott hangerő miatt a termen kívül élveztem. Láttam Vickey átvedlett koncert-szerkóba és úgy táncolt. Majd ha lesznek fotók, mások is megnézhetik.

Kicsit megbomlott az időrend a leírásban, de a drámát akartam a végére hagyni. A demo compot. A demónk elég lassan indult, hála a sebtében portolt kódnak. Egyébként nem tudom, mitől lassú a betöltés, ezt majd egyszer kinyomozom. A hosszú betöltés egyébként a nézőket is megviselte, el is kezdődtek a bekiabálások. Más probléma nem volt, a demó szépen lefutott.

Volt még egy SIDRip Alliance demó is. Készült még egy Experience inivtáció is, valamint a Hardread Ouya-ra készített egy rövid bemutatót. Betasector egy Blender mester, ezért a Blender Game Enginnel készített egy demót. Van benne kocka is. Nagyjából ezután szabadult el a pokol. A sorrendre már nem emlékszem pontosan, de jött egy Brainstorm, egy Nazareth és egy Dead Roman demó. Közben a semmiből TLM, aki állítólag 20 éve scenerkedik 0 alkotással, most hirtelen úgy döntött, demót is készít. Meg kell hagyni, igen impozánsra sikeredett.

Ez a kívülállóknak nem sokat mondhat, ezért megpróbálom érzékeltetni, mi is történt. Képzeljük el, hogy elmegyünk valami családi futóversenyre. Tudjátok, amikor a 60 éves mami is rajthoz áll a kinőtt melegítőben, a kisgyerekek a rajtpisztoly dördülése után visszafelé kezdenek szaladni, stb. Most képzeld el, hogy rajthoz állsz egy ilyen versenyen, óvatosan jobbra nézel, és egy kenyai futó van ott, NASA által fejlesztett futócipőben. Balra nézel, ott van az olimpiai győztes. Elindultok, ezek ketten az élre törnek, majd hátulról előkerül a világcsúcs tartó, és elhúz mellettetek.

Mert ez történt. Ugyanis itt volt a Fairlight is. Mikor megláttam a kiírást, hogy ki következik, felkiáltottam:

- Mi jön még, ASD?

ASD nem jött. Mi utolsó előttiek lettünk, ami teljesen megérdemelt pozíció. Nem is érdemes több szót vesztegetni rá. De ha ezt tudom, biztosan nem heggesztek releaset péntek este. Az eredményhírdetésre felkelt a részeg kolléga, megkérdezte a szervezőket, hogy leadták-e a fotóját, de mire megláthatta volna, milyen helyezést ért el, ismét elaludt.

Szólj hozzá!

Címkék: demoscene parti riport

A bejegyzés trackback címe:

https://cybernetic.blog.hu/api/trackback/id/tr415517700

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása