HTML

Az élet kódjai

Csináld maga. Senki nem csinálja meg helyetted.

Friss topikok

  • sdani: Sajnos nekem is hasonló érzéseim vannak az R kiszorulásával kapcsolatban. Remélem jobban fogja tar... (2024.04.29. 10:48) R meetup
  • sdani: Nagyon jók ezek a bejegyzések! Feszültséggel teli, fordulatos, mint egy jobb krimi. :D Abba ne hag... (2024.04.29. 10:35) Wgel CTF
  • sdani: @Travis.CG: Egy kis szerencse sosem árt. :D (2024.03.01. 13:19) A bioinformatika helyzete 2024-ben
  • Travis.CG: Szóval az akadémiai szféra mazochistává tett, amit a Pinephone-al élek ki? Hmm, érdekes összefüggé... (2023.10.05. 18:23) Új barátom az Informatikai titkárságról
  • Travis.CG: Túl nagy a hype körülötte, ezért túlzó elvárások vannak vele szembe. Ha a korábbi chatbotokhoz kép... (2023.02.28. 06:28) chatGPT, a bioinformatikus

Cseppet sem objektíven: Assembly 2024

2024.08.25. 15:44 Travis.CG

Sajnos a videó nem készült el, de QBParty-ra el fog. Az idei Assembly gyengébb volt a korábbi évekhez képest.

Fotó

Ennyi rossz képet még nem láttam demoparty-n.

Fast graphics

Ezek tényleg gyorsak voltak, de nem a szó jó értelmében.

Fast music

Finn dalszövege volt az összesnek. Biztos viccesek voltak. Bár elgondolkodtam rajta, hogy hol vehették fel a dalszövegeket, ha a party-n kellett összerakni a release-eket? (Egy-két esetben segített az AI, de az összes esetben nem.)

Wild

Igazán kreatív demók nem voltak, csak a platformok képességeinek a felszínét kapargatták a releasek. Úgy érzem, többet is kihozhattak volna mindegyik alkotásból.

Rövidfilmek

Ez már egy olyan kategória volt, ahol voltak release-ek is. A Triangle Realms csillapította fraktál éhségemet, az Unhelpful Blender Tutorial második része pedig vicces koncepció volt. A többi nem tetszett.

Tracked music

A party legnépesebb kategóriája volt, még az AI generált cuccokat is lehagyta. Aikapallo nyerte, amit meg is tudok érteni, mert remekül kihasználta a sávokat. A legtöbb trackelt zenén azért lehet hallani a formátumból eredő korlátokat, de itt nem tűntek fel a tipikus jegyek. Élvezeti szempontból nekem mégis a legjobban a Nyarlatho-Teppo's Dorsal Sauna tetszett. Nagyon sajnáltam, hogy a Time is against us hangszerelése túl egyszerű volt, mert stílusában az is bejött. Főleg azért, mert a címe nem csak egy utólag odabiggyesztett cimke, hanem hallatszott, hogy tudatosan komponálták.

1k intro

Mit tegyünk, ha 256b intrókat akarunk készíteni, de nincs kedvünk DOS-ozni? Hát persze, írjunk 1k intrót! Legalábbis ilyen érzésem volt, ahogy a produkciókat néztem. Gyakorlatilag ez egy olyan kategória, ahol meg kell küzdeni a méret limitációval, de közben nem kell vesződni a VGA palettával, és még JavaScriptben is programozhatunk. Az ügyesebbek még zenét is tudnak, ráadásul a Windows-ból klikkre megy. Látványra a CubeSink tetszett a legjobban, még akkor is, ha nem volt benne zene.

Freestyle grafika

Darkii és az ipari/militarista koncepciója 3D Studioval megvalósítva most is nagyot ütött.

A stílusa mindig lenyűgöz. A többi kép minősége már azért megütött egy szintet, ezért nem volt fájdalmas nézni őket.

Listening music

Korábban hallottam olyan kritikákat, hogy a demoscene zenék stílusa egy irányba konvergál. Ez annak idején a dubstep betörésénél még jogos is volt. Ebben az időszakban nem számított zenésznek az, aki nem rakja bele a wubwubwub-ot. Ebben a kategóriában nagyon válozatos stílusokat lehetett hallani, még egy Rammstein másolat is volt. Határozottan pozitív volt ez a sokszínűség.

Dance music

Ha nem is hallottam lélegzetelállíto zenéket, azért egy kellemesen átlagos compó volt. De egynél többször nem fogom meghallgatni őket.

AI wild

Ez egy új kategória, aminek szerintem az a lényege, hogy "ha már generálni akartok, inkább ide adjátok be, mint más kompóba". Viszont itt nem lehetett emberi erővel javítani az eredményen, ami szerintem egy jó megközelítés. Érdekes, hogy a generált grafikák jobban tetszettek a közönségnek, mint a zenék. Ennek ellenére a Paranoid Csirke nálam mindent vitt, mint agresszív grunge rock.

Fantázia konzolok

Az ember azt gondolná, hogy a fantázia konzolokkal odateszik magukat a pixel művészek, de nem. Ebben a kompóban a legtöbben ugyan úgy megragadtak a szinuszos scrollokban, mint a retro hardveresek. Ketten mertek csak továbblépni. A Bird Storm és a Mer Ork volt az egyetlen, ahol képesek voltak egy irányvonalat követni és kilépni a retro hardverek örökségéből. A Bird Storm-nak ráadásul a zenéje is jó volt, nem csak csipogásnak hallatszott. (Bár egy madárnál ez sem lenne meglepő.)

Oldskool demók

Ez volt az első kompó, ahol végre azt éreztem, hogy érdemes volt megnézni. Még a Zoo invit is jól indult, és nem csak egy scroller volt (bár a scroll tette ki a demó 80%-t). Igaz, a legtöbb depressziós alkotás volt. A nyertes demó, a Transcend the Game volt, nem véletlenül: Társadalomkritika, és jó zene együttese. A grafika nem eget rengető, de jól illik a demó koncepciójához. A videót nem lehet belinkelni, itt tudja mindenki megnézni.

Demó

Végezetül lássuk a demókat. Habár a többi kategóriában nagy pangás volt, a demók tekintetében azért kitettek magukért a csapatok. Ezt onnan lehet legjobban látni, hogy nem csak egy demó hozzászólásainál alakult ki nagy veszekedés, hanem kettőnél is. Talán nem ez a legjobb mérőszám, de arra mindenképp alkalmas, hogy megmutassa, mennyi embert mozgatott meg az adott produkció.

A másik érdekesség, hogy több demó próbált meg egyfajta üzenetet továbbítani, nem csak effektet villantani. Már utaltam erre az egyik C64 demó kapcsán is, de itt is előjött.

Ott van példának okáért a nyertes demó, ami az elég explicit címmel rendelkezik: The Message. Nem nehéz megérteni, mi ez az üzenet, amikor olyan képeket látunk, hogy viharos tengeren Demoscene feliratú mentőövek úsznak. A JavaScript engine szép modelleket, gyönyörű effekteket mutatott, miközben dübörgött egy korai demókra hajazó zene. Teljesen megérdemelten nyert.

Nekem viszont a story demók sokkal jobban bejönnek, még akkor is, ha hibák vannak benne. A Superselection pedig pont ilyen. Nagyon erős mozi-szerű hatásokra épít, de mivel ezeket roppant nehéz demókban visszaadni, sokszor beletörik a készítők bicskája. A kritikusok pont ezekre a hibákra mutatnak rá. Például arra, mikor egy női karakter gyakorlatilag mozdulatlanul áll, miközben a narrátor pánikol. De ez nem baj. A baj a túlzott elvárásokkal van. Sokan még a Notch miatt fanyalogtak, de saját motorral valószínűleg még kevésbé érték volna el a céljaikat a készítők.

A világ problémáira megoldást kereső demó a bugfix, a filozófikus irányvonalat képviseli. A melankólia csak a nyolcadik helyre volt elég. A zene, grafika, kód egy ember, Imerso munkája.

A HBC legfrissebb demóján meglepődtem. Maxon nem csak 3D grafikát, hanem zenét és kódot is készített, igaz ez utóbbit csak a Godot motor szkripteléséhez, de dícséretes a hozzáállás.

Végszó

Ez volt az idei Assembly. A demókat érdemes megnézni, de a többi kategória nagyon gyatra volt. Én nem is emlékszem, hogy Assembly zenei kompót nem szívesen hallgattam volna. Remélem ez nem annak a jele, hogy a mentőöv már kevés a demoscenének.

Szólj hozzá!

Címkék: demoscene

A bejegyzés trackback címe:

https://cybernetic.blog.hu/api/trackback/id/tr5318466073

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása