HTML

Az élet kódjai

Csináld maga. Senki nem csinálja meg helyetted.

Friss topikok

Minix, az őserő

2020.05.10. 22:03 Travis.CG

Egy időben a prog.hu fórumon minden tejfeles szájú operációs rendszert akart írni, amihez csapatot toborzott. Ez alól természetesen én sem voltam kivétel. Utólag visszanézve ezeknek a kezdeményezéseknek a 99%-a elenyészett, a maradék egy százalék pedig egy poros CD tokban hever valahol a warez filmek mellett. De mégis, honnan szerezhet ehhez megfelelő tudást valaki?

A válasz Andrew S. Tanenbaum könyvében keresendő, aki oktatási céllal készített egy operációs rendszert, a Minixet. Az egyetem alatt az akkor még 10 floppy lemezt kitevő rendszert felraktam egy 386-osra, és azon tanultam meg a Unix alapjait.

A rendszer azóta sokat fejlődött, újabb szolgáltatásokkal bővült, ezért itt az ideje, hogy megnézzük, mennyire használható egy 20 éves laptopon.

Bár a floppys telepítés még elérhető, én mégis a CD verziót választottam. A telepítés simán ment, viszont a telepítés utáni teendőket manuálisan kell végrehajtani. Például, ha új felhasználót hozunk létre, akkor a home könyvtár root tulajdonú, nekünk kell beállítani. A támogatott hardverek száma kevés, még magyar billentyűzet kiosztás sincs alapból. Internet támogatás van, de csak minimális számú hálókártyához.

Viszont meglepően sok csomag található a rendszerhez. Sokan, akiknek csak egy minimalista webkiszolgáló kell, Minixet használ, ezért van Apache, Python (igaz, csak 2.7 verzió), PHP. Sőt, X kiszolgáló is van! A programok nagy részét csak neten keresztül lehet telepíteni, de a csomagkezelő erről az FTP szerverről szerzi be a szükséges fájlokat. Elméletileg ezek CD-re írva is telepíthetőek, ezt ki is fogom próbálni.

Pár csomag elérhető a telepítő CD-n is, mint a C fordító, Python, Perl. Ezekkel már lehet kezdeni valamit, aki nagyon elhivatott. Nekem egy hello world szintű program telepítése is gondot okozott. Először, mert nem találtam a magyar billentyűzeten olyan fontos karaktereket, mint a #. Utána az ld-t hiányolta a fordító.

Apropó fordítás! GCC nincs, helyette az LLVM-el kell beérni, és mint említettem, Pythonból is csak az elvault verzió érhető el.

A rendszer nálam stabilan működött, de üresen is elég sok erőforrást vett el. A top szerint az 500 MHz-es CPU 50%-on pörgött. A fórumok tanúsága szerint nem ez a fő prioritás, hiszen egy oktatási céllal készült operációs rendszerről van szó. Ha a gépem netre tudnám kötni, valószínűleg jobban kihasználhattam volna a rendszer lehetőségeit.

Elsősorban azoknak jelenthet alternatívát, akik meg akarják tanulni a Unix környezetet, vagy a rendszer programozást.

Szólj hozzá!

Címkék: rendszergazda

A bejegyzés trackback címe:

https://cybernetic.blog.hu/api/trackback/id/tr9315669820

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása