HTML

Az élet kódjai

Csináld maga. Senki nem csinálja meg helyetted.

Friss topikok

Processzor reanimáció

2020.08.31. 22:22 Travis.CG

Az számítógépem szép lassan megdöglött. Nehezen indult, könnyen fagyott. Fagyás után megint nehezen indult. Egy ideig bírtam is a hóbortjait, de a munkát egyre nehezebben lehetett ellátni vele.

Először csak a játékok terhelték meg. Egy óra játék után annyira felforrósodott, hogy a burkolat szinte égetett. Levettem az oldalát, és elfektettem, hogy videókártyától érkező meleg levegő ne a processzort fűtse, de ez sem segített sokáig. Azután a helyzet tovább romlott, egyre rövidebb ideig tudott futni egyhuzamban. Végül 10 percet sem tudtam használni anélkül, hogy le ne fagyott volna. Eljött az idő, hogy megjavítsam.

Először a tápegységre gyanakodtam, de a multiméter és a diagnosztikai programok szerint is stabilan adta le a 12 és 5 voltot is. A memóriára gyanakodtam másodjára, de Windows alatt az Aida64 memória tesztelő modulja semmit hibát nem talált. (Volt egy kis kalandom a CentOS vészmódjával is, de nem akarom annyira részletezni, mennyi mindent sikerült elrontanom. Elég az hozzá, hogy elindítottam emergency módban, és utána csak abban tudtam elindítani.)

Processzor tesztnél viszont 3 perc után fagyott, a következő újraindításnál, ha nem tudott bootolni, az alaplapon a CPU indikátor ledje folyamatosan világított. A dokumentációja csak annyit írt, hogy szüntessük meg a CPU problémát, és akkor menni fog. Oké, de milyen problémája lehet egy CPU-nak? Pontosabban mi olyan problémája lehet, amitől néha megy, néha nem?

A neten találtam egy leírást, mely szerint érintkezési hiba léphetett fel, vagy a nem megfelelő hűtés okozhat galibát. A hűtő ventillátor megfelelően működött, nem értettem, mi baj lehet vele. Az érintkezési hiba pedig olyan misztikus. Nem tudtam elképzelni, hogy lezárt processzor foglalatban miként léphet fel érintkezési hiba, de ez volt az egyetlen nyom, amin elindulhattam. Úgy döntöttem, kiszedem a processzort.

Megpróbáltam leszedni a hűtőt a CPU-ról, de az úgy rá volt ragadva, hogy nem mozdult. Életemben nem láttam még ilyet! A régi, leselejtezett alaplapjaim hővezető pasztái még 20 év távlatából is összemaszatolták a kezem, mitől köthetett be ez a viszonylag fiatal? (Fiatal? Hét évvel ezelőtt raktam össze, azóta csak a grafikus kártyát cseréltem.) Lehet, hogy ez okozta a gondot? Megszáradt és nem volt képes a CPU leadni a hőt?

De akkor is ki kellett szedni valahogy, ha újra akarom pasztázni. Gondoltam, egy kis csavarás talán segít...

Segített is. Kijött a processzor is, hűtő is a lezárt foglalatból! A paszta továbbra is betonként tartotta egybe a két részegységet. A processzor apró réz kivezetései közül néhány elgörbült. Ezt jól elintéztem.

Egy fórum bejegyzés szerint melegítés hatására elválnak. Én próbáltam melegíteni, nem hajszárítóval, ahogy javasolták, hanem egy öngyújtóval a hűtőbordák alját melegítve, de nem használt. Az okos megoldás ha nem működik, majd a nyers erő fog. Fogtam az egyik mindenes bicskámat, és szép lassan elkezdtem szétfeszegetni a hűtőt és a processzort. A művelet során nem sikerült jól megfognom a CPU-t, ezért további lábak deformálódtak el. Végül elváltak egymástól. Egy probléma megoldva, de keletkezett egy újabb.

A bicskával lekapartam a kő kemény pasztát, majd alkohollal letiszítottam a vékony szennyeződéseket (Az ujjlenyomatokról nem is beszélve, mert antisztatikus kesztyűt csak a gyengék használnak). A hűtő alján a rézlemez kicsit karcos lett. Gondolkodtam rajta, hogy esetleg kicsit polírozok rajta, de végül letettem róla. Gondoltam, majd a paszta megoldja. Inkább fogtam egy csipeszt és egy nagyítót és szépen lassan elkezdtem visszaegyenesíteni a processzor lábait.

Ez elég sokáig eltartott. Beletettem a foglalatba, próbáltam a kezemmel érzékelni, hol nem megy a helyére, majd kivettem és állítottam még egy kicsit rajtuk. Szerencsére egy teljes sor nem görbült el, így a szomszédos lábakat referenciának tudtam használni. Végül a helyére került. Jöhet a paszta.

Volt egy doboz pasztám, amit nagyon régen vehettem, mert a rajta lévő árcédula tanúsága szerint 600 forintot fizettem érte. Szerintem 2000. után történhetett, de nem vagyok benne teljesen biztos. Meddig lehet jó egy ilyen paszta? Az állaga jónak tűnt, meg ennél több kárt már nem tudok okozni ennek a gépnek, ezért bekentem vele. Visszaszereltem a hűtőt, és áram alá helyeztem.

Nem szikrázott, amit jó jelnek vettem. Elindítottam. Az első meglepetés az volt, hogy a hűtő sokkal csendesebb lett. Ismét ráeresztettem az Aida64-t. Még teljes terhelés mellett sem volt olyan hangos, a hőmérséklet pedig nem ment 70 °C fölé. Fél óra tesztelés után megnyugodtam. A küldetés sikeres volt.

Szólj hozzá!

Címkék: rendszergazda barkácsolás

A bejegyzés trackback címe:

https://cybernetic.blog.hu/api/trackback/id/tr5516182278

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása