HTML

Az élet kódjai

Csináld maga. Senki nem csinálja meg helyetted.

Friss topikok

  • sdani: Sajnos nekem is hasonló érzéseim vannak az R kiszorulásával kapcsolatban. Remélem jobban fogja tar... (2024.04.29. 10:48) R meetup
  • sdani: Nagyon jók ezek a bejegyzések! Feszültséggel teli, fordulatos, mint egy jobb krimi. :D Abba ne hag... (2024.04.29. 10:35) Wgel CTF
  • sdani: @Travis.CG: Egy kis szerencse sosem árt. :D (2024.03.01. 13:19) A bioinformatika helyzete 2024-ben
  • Travis.CG: Szóval az akadémiai szféra mazochistává tett, amit a Pinephone-al élek ki? Hmm, érdekes összefüggé... (2023.10.05. 18:23) Új barátom az Informatikai titkárságról
  • Travis.CG: Túl nagy a hype körülötte, ezért túlzó elvárások vannak vele szembe. Ha a korábbi chatbotokhoz kép... (2023.02.28. 06:28) chatGPT, a bioinformatikus

Készítsünk release-t játszva

2022.07.02. 20:58 Travis.CG

Érdekes módon a játék motorokat előszeretettel használnak demók elkészítésére, a machinimák mégsem terjedtek el a wild kategóriában. Mindez azért is furcsa, mert a demoscene-ben sok játékfejlesztő van, sőt külön kategória van saját készítésű játékoknak. Arról nem is beszélve, hogy régen a partikon volt lan parti is.

A talányra két hipotézisem van. Az egyik, hogy a demoscene-n belül viszonylag kevés a gamer (elvégre, ha játszol, nem tudsz release-t készíteni). A másik, hogy magára a játékosokra kicsit ferde szemmel néznek az igazi scenerek, mert nem alkotók, csupán fogyasztók. Akárhogy is történt, az biztos, hogy szép lassan egyre kevésbé látták szívesen a gamereket a demópartikon.

Talán ennek az ellentétnek is köszönhető, hogy amikor ehhez a bejegyzéshez készítettem némi kutatást (azért nem estem a buzgóság csapdájába), egyetlen machinimát sem találtam, amit demópartin mutattak volna be. Ettől függetlenül a machinima remek kifejezési eszköz lehet olyanoknak, akiknek nincs se programozói tudásuk, sem profi videófelszerelésük. Aki viszont tud programozni, rajzolni, az akár saját modokat is készíthet a játékhoz,

Lehet, ennek most vége, mert az idei Assemblyn két olyan kategória is lesz, ahol nem lehetőség, de egyenesen követelmény, hogy játékprogrammal készüljön. Az egyik az In-game photo, a másik az In-game short film.

Ha valaki szeretne ezekre a compókra készíteni valamit, az megteheti, hogy a játékát felveszi egy rögzítő programmal, majd kicsit megvágja és kész. Azomban vannak olyan játékok is, ahol beépített eszközök segítik ezen filmek elkészültét.

Ezek az eszközök annyival adnak többet a kezünkbe, hogy elrugaszkodhatunk a játékmenet által rögzített kameraállásoktól, idővonaltól, sőt, akár a képi világtól is. Például a GTA V-ben kapunk egy teljes videószerkesztő felületet. Mivel ezt ismerem a legjobban, ezért ezt mutatom be.

Ennek a szerkesztőnek az elődje már a GTA IV-ben is megvolt, de pozitív fejlesztésen esett át. Mielőtt nekilátnánk bemutatni mit is tud, nem árt tudni, hogy van néhány limitáció. Először is, a játékos halálával megáll a klipp. A második, hogy a kamera nem távolodhat el egy bizonyos távolságra a játékostól. Egyszerre csak egy karaktert tudunk irányítani (bár ez kikerülhető, ha vannak online barátaink.)

Alapvetően két módszer van klippek készítésére. Az első az úgynevezett Directore Mode. Ez olyan, mint az egyjátékos mód, de több szabadságot ad a kezünkbe. Miután a menüből kiválasztottuk ezt a módot, a filmstúdióba kerülünk, ahol kiválaszthatjuk a szereplőt, akit irányítani fogunk. Ez akár egy állat is lehet. Az elérhető szereplők száma függ attól, mennyire haladtunk előre a játékkal.

A kiválasztott szereplőt aztán irányíthatjuk a játéktérben. Mivel itt nincsenek küldetések, ezért nem kell aggódni, hogy telefonon zaklatnak más karakterek. Az interaktív menü (alapértelmezetten M) segítségével új elemeket helyezhetünk a városba. Nagy ugratót, utat, roncsot, stb. Felturbózhatjuk a helyszínt. Járműveket is a közelünkbe varázsolhatunk, valamit rávehetjük a szereplőt, hogy beszéljen, tegyen bizonyos mozdulatokat. (Azért ne számítsunk sok mindenre. A káromkodásokon kívül "Whassap?", "Hey" és társai jutnak csak nekünk.)

Az F1 gomb segítségével felvehetjük a jelenetet. Egyes esetekben, ha a játék által generált környezet túl összetett, sok elemet tartalmaz, előfordulhat, hogy a program jelzi, az elmentett klippben nem lehet majd kamerákat mozgatni.

A másik módszer, hogy az online térben készítjük el a filmet. Ennek előnye, hogy több színészünk lehet, de a kinézetünk nem fog változni, vagy legalábbis nem drasztikusan. Csak azokat az járműveket és tárgyakat használhatjuk, amelyeket megvásároltunk a karakterünkkel, viszont ezek száma sokkal nagyobb, mint amit az offline játék a rendelkezésünkre bocsát, plusz bármikor jöhet egy Oppressoros griefer és szétlőheti a forgatást. (bár invite only játéktér ezektől megvéd.)

Amennyiben összeszedtük a klippeket, kezdődhet a második lépés, a szerkesztés. Be kell lépni a Rockstar Editorba, ahol kissé nyakatekert módon össze is fűzhetjük a klippeket, de ezt inkább profibb programokra bízzuk. A legjobb, ha minden egyes klippen csak a kamera mozgásokat és a filtereket állítjuk be. Utána rögtön mentsük ki videóba. Az exportált videók az AppData\Local\Rockstar Games\GTA V\videos\rendered könyvtárban lesznek.

A kimentett klippeket pedig egy rendes videószerkesztővel rakjuk össze, mert a zenét, átmeneteket könnyebben megcsináljuk egy olyan programmal, amit erre terveztek.

Természetesen ezek csak a gyári képességek. A modderek már régóta feszegetik a GTA V határait, ezért ha olyan szereplőt akarunk, akit nem ajánl fel a játék, van rá mód, hogy szerepeltessük. Az Assembly szabályai is lehetővé teszik, hogy modokat használjunk, de csak olyat, ami publikusan elérhető. Viszont a modok egyfajta szürke zóna. Ha online használjuk őket, megkockáztatjuk, hogy kitiltanak minket (bár amennyi modderrel már találkoztam, ez biztos nem sűrűn fordul elő :-) )

Végezetül álljon itt néhány videó, ami bemutatja, hogy egy kellően elszánt ember mire képes ezzel a játékkal:

Szólj hozzá!

Címkék: demoscene

A bejegyzés trackback címe:

https://cybernetic.blog.hu/api/trackback/id/tr1417866757

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása