HTML

Az élet kódjai

Csináld maga. Senki nem csinálja meg helyetted.

Friss topikok

Szakmák, amikhez mindenki ért: Külcsin

2011.04.14. 14:41 Travis.CG

Ez a szakma elég megfoghatatlan számomra. Először is, mert véleményem szerint nem lehet tanulni. Ha lehetne, akkor már rég megtanultam volna és Grasst, a csapat grafikusát kirúgtam volna :-) Kétségtelen, hogy fejlesztető, de kell hozzá valami megfoghatatlan érzék, ami nekem nincs meg.

Másokban sincs meg, de őket ez nem tántorítja el, hogy meghatározzák a formáját teszem azt egy weboldalnak.

Történt ugyanis, hogy elvállaltam egy weboldal elkészítését, ráadásul teljesen ingyen, mert a szegény szervezetnek nincs pénze, nekem meg számlám, amit adhatnék. Azt viszont kikötöttem, hogy a külalakot, színeket, arányokat nem fogom megmondani, ahhoz szerezzenek egy grafikust. Én ugyanis olyan vagyok, mint a Commodore 64, csak 16 színt ismerek.

Viszont különböző furmányos okok miatt nem sikerült grafikust találni. Ekkor megkérdeztem Grasst, van-e kedve beszállni a jótékonykodási akcióba. Volt neki. Már ismerem annyira, hogy tudjam, mit szeret és mit nem, ezért elmondtam a megbízóimnak, hogy ő csak azzal a feltétellel hajlandó dolgozni, ha nem szólnak bele, hogy mit hogyan csináljon: Ő a szakember. Ebbe a feltételbe bele is mentek.

Grass elkészítette a látványtervet, ami meg kell mondjam, nagyon jól sikerült. A megbízók szerint nem. Válaszul küldtek egy színmintát (5 színből), amiből Grass válogathatott kedvére.

Más grafikusok is hasonló esetekről mesélnek. Például egy játékiparban dolgozó ismerősöm mondta, hogy a főnöke neki is rendre beleszól a látványtervekbe. Olyan szinten, hogy rámutat egy elemre az összképen és kijelenti, hogy az legyen kék. Ettől felborul a színegyensúly, nem fognak harmonizálni az árnyalatok, a kép szétesik.

Tehát egy grafikusnak nem az a szerepe, hogy megtervezzen valamit, hanem gondolatolvasóként kitalálja, hogy mit akar az ügyfél. A gondolatolvasás pedig nagyon rosszul működik. Néha még akkor is, ha hangosan kimondjuk őket.

Ha pedig ennyire markáns véleménye van a megrendelőnek, miért nem csinálja meg ő? Szerintem azért nem, mert nincs halvány elképzelése sem arról, mit is akar. Még akkor sincs, ha azt mondja, hogy van. Például a cég, ahol dolgozom, kiment egy konferenciára. Vittek "white paper"-t, "pop-up wall"-t és egyéb marketing szempontból lényeges dolgokat, amiknek nincs normális magyar nevük, vagy ha van is, inkább nem használják. Ezeknek a tartalmaknak a kreatív voltát egyetlen szóval fogalmazhatom meg: Stockphoto. Innen összevásárolva lett egy csomó nagyszerű fotójuk, csak éppen az ötlet hiányzott, hogy mihez is kellene felhasználni. Végül mégsem használták a képeket, mert kiderült, hogy a többi kiállító is a kreativitás eme kútjából merít.

Lelki szemeim előtt látom is, amint egy hatalmas csarnokban megelevenedik a Stockphoto egy kulcsszavának első találati oldala.

Bizony, nehéz eldönteni, hogy mi néz ki jól. Azt kitalálni, hogy másnak mi néz ki jól, pedig még nehezebb. Egy weboldalnál pedig ez a cél. A többi embernek legyen szép. A nézőknek, hogy szívesen visszajárjanak.

Egy korábbi munkahelyemen ezért cseréltük le a weboldalt. Az első verzió olyan volt, ami nekünk, a dolgozóknak tetszett. Fekete háttér, nagy kontrasztú színekkel. Csináltunk egy rövid felmérést, mire kiderült, hogy az oldal látogatóinak bizony nem tetszett. Ezért lecseréltük szép világosra.

Szólj hozzá!

Címkék: filozofálás

A bejegyzés trackback címe:

https://cybernetic.blog.hu/api/trackback/id/tr842825708

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása