HTML

Az élet kódjai

Csináld maga. Senki nem csinálja meg helyetted.

Friss topikok

AmigaOS 4.1 update 4

2012.01.19. 21:32 Travis.CG

 Olyan sok mindenről szeretnék írni, de a posztok nagy része megmarad az elhatározás szintjén. Az egyik ilyen téma az AmigaOS 4, amiről már két frissítéssel ezelőtt szerettem volna írni valamit, de elmaradt.

Most pótolom. Már tavaly kijött a negyedik javítócsomag, amit fel is tettem, de még nem írtam le a tapasztalataimat vele kapcsolatban. Kezdjük az elején. Először is, ez nem igazi Amiga. Abban minden Amiga fanatikus egyetért, hogy az Amiga cég becsődölt, az általuk kiadott termékek fejlődése ott megállt, valamikor 1994-ben. Minden, ami utána jön, gyakorlatikag az Amiga életérzés átültetése újabb számítástechnikai eszközökre. Három nagyobb irány van: MorphOS, ami a PPC-s Apple gépeket vette célba, az AmigaOS, ami egyedi fejlesztésű gépekre készül, végül az Aros, ami az x86 architektúrán igyekszik megvetni a lábát.

Ez a három ág mást sem csinál, mint egymást szidja, egymással versenyzik, és mindegyik különböző okokra hivatkozva azt hiszi, hogy az egytlen és egyedüli üdvözítő út az övé. Ez a vita szerintem annyi értelemmel bír, mint a Linux/Windows, Java/C# és a többi unalomig ismert ellentét. Talán azért is látom így, mert én nem vagyok régi Amigás, 2008-óta foglalkozom csak vele. De éppen ezért talán objektívebben látom a kérdést, mint azok, akiknek ez az élete.

De nézzük magát a rendszert. Én egy MicroA1-es gépen futtatom az AmigaOS4.1-t. A gép szerény paraméterekkel bír. Van benne 256MB ram, 800MHz-en ketyegő G3-as PPC processzor és egy ATI Radeon 7000.

Az operációs rendszer egy felhasználós, nincs bejelentkező képernyő. Híján van a memória védelemnek is, amit abból szoktam észrevenni, hogy egyik pillanatról a másikra megáll az egérmutató és ebből az állapotból csak egy újraindítás zökkenti ki. Ha viszont kerüljük a "hirtelen mozdulatokat", akkor nincs sok gond vele. Nézzük, mit lehet kezdeni vele!

Webböngészés

Az internetet az Origin Web Browseren keresztül érhetjük el. Jelen posztot is ebből írom. Nem jelenít meg minden oldalt. Például a YouTube betöltése automatikusan lefagyasztja az egész rendszert, de mivel nincs Flash támogatás, ez nem számít. (MorphOS ilyen téren előrébb jár, ott a HTML5-be ágyazott videókat gond nélkül megnézhetjük). Nagy képeket a kis méretű videómemória miatt lassan tölt be. A JavaScript támogatás megfelelő, a Google Mailben a chat is üzemel. Amit viszont nagyon nem szeretek benne, hogy nem látom, hogy a fájlok letöltése hol tart. Ha egy nagyobb állományt letöltök, akkor annak befejezéséről úgy szerzek tudomást, hogy a routeremen már nem villognak a ledek. A CSS is korrekt, természetesen akadnak oldalak, ahol a formázás rosszul jelenik meg.

Emulátor

A negyedik frissítés hozott egy új emulátort is, amivel állítólag egyszerűbb a klasszikus gépekre írt játékok futtatása. Mivel én inkább demókat szeretek nézni, arra voltam kíváncsi, mennyire fognak ki a demók rajta. Két Amiga 500-ra írt demót próbáltam ki. Egy kis dialógusablak jelenik meg az emulátor elindítása után, ahova fogd és vidd módszerrel bedobhatjuk a futtatni kívánt program ikonját. Ezután megjelenik egy konfiguráció szerkesztő, ahol beállíthatjuk az emulátor paramétereit. Ha végeztünk, elég kettőt kattintani a program ikonjára, amitől elindul egy klasszikus workbench és azon belül a program.

Megpróbáltam a Lightshaftet is futtatni, de nem sikerült. Nem kaptam hibaüzenetet, egyszerűen csak nem indult el. Az emulátorból ezután nem tudtam kilépni, mert a dokumentáció nem említi, hogyan kell. A próbálgatások árán rátaláltam az Alt+q kombinációra, amitől visszajutottam az OS4.1-be. Nem kizárt, hogy a 060-as AGA demókat is lehet futtatni vele, de nekem nem sikerült.

Video lejátszás

Van MPlayer port, annak segítségével lehet videókat lejátszani. Az Amineten fellelhető verziót nem tudjuk használni, de az AmigaSoft oldalán frissebb, működő verzió van. Eddig még nem volt vele problémám. A processzor teljesítménye miatt nagy felbontású tartalmak csak akadozva jelennek meg.

Fejlesztés

Az SDK tartalmaz egy GCC fordítót, kevés dokumentációt, sok példaprogramot, debuggert és egy kisebb Unixos parancsgyűjteményt. Mivel szeretem a Vim szövegszerkesztőt - Linux alatt is azt használom - adta magát, hogy ide is telepítsem. Számomra így nincs különbség az AmigaOS és a Linuxos fejlesztés között. Ami nekem nagyon hiányzik, a dokumentáció. Említettem, hogy nem használtam klasszikus rendszereket, ezért sok programozói megoldás még szokatlan számomra. Van OpenGL támogatás is, ez most már a rendszer részét képezi, nem kell külön letölteni a könyvtárakat. Ugyancsak a rendszer része immár az SDL is. Ezt úgy vettem észre, hogy naívan elindítottam az egyik demónk AmigaOS-es átiratát és ment.

Összegzés

Személy szerint elégedett vagyok az AmigaOS4.1-el. Nem atom stabil (mint ahogy állítják mások), sok hiányossága van, de nem is azért használom, mert minden munkát ezen akarok megcsinálni. Aki erre vágyik, az használjon Windowst vagy Mac-et. Aki viszont a kényelmetlenségek ellenére is olyan rendszert szeretne, aminek egyénisége van, az válassza valamelyik Amiga útját.

 

Szólj hozzá!

Címkék: amiga

A bejegyzés trackback címe:

https://cybernetic.blog.hu/api/trackback/id/tr113591527

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása