HTML

Az élet kódjai

Csináld maga. Senki nem csinálja meg helyetted.

Friss topikok

A tökéletes hekker telefon

2023.09.24. 18:00 Travis.CG

Mitől lesz tökéletes egy telefon? Attól, hogy csúcs hardver van benne? A tűéles kamerától, ami vaksötétben is zajmentes képet készít? Vagy attól, hogy a készülék gyártója nem támaszt semmilyen akadályt a felhasználó útjába, aki így tényleg azt csinál a készülékkel, amit akar?

Számomra az utolsó gondolat a válasz. Nem baj, ha a hardver döcögősebb, de azt csinálhassak vele, amit akarok. Szerencsére van ilyen telefon, a PinePhone.

A PinePhone nem egy csúcs hardver. Őszintén szólva a kommersz telefonok között elég gyenge. Az aksi úgy merül, mint egy túlsúlyos nehézbúvár. Csupán 5MP-s kamera van benne, de még egy képet sem tudtam készíteni vele. Nem vízálló, nincsenek rajta a kedvenc appjaink. (Illetve rajta lesznek, ha az illető lefejleszti hahaha.) Amik rajta vannak, azok sem működnek mindig. Az UI akadozik, még számomra is, pedig én nem látom a 60Hz és a 120Hz frissítés között a különbséget (sőt, a full HD és a 4k között sem érzékelek különbséget, de ez van, ha az ember túl sokat tolta a C64-t Junoszt TV-n).

Van viszont SD kártya foglalalt, jack dugó, ami a füles mellett a UART-ként is funkcionál ééééééés cserélhető aksi! Mivel én hosszú évekig használom az eszközöket, ezért a cserélhető aksi nekem létszükséglet.

Egy rendszer telepítése olyan egyszerű, hogy szégyen leírni. De azért leírom, mert semmit sem szégyellek. Szóval rámásoljuk a stuffot az SD kártyára, belerakjuk a telefonba és arról bootolunk (bekapcsoláskor a hangerő le gombot is nyomva tartjuk.) És kész! Ha nem nyomunk le semmit, akkor a belső tárhelyről bootol, tehát ha elrontunk valamit, akkor sem vágjuk gallyra a rendszert. Vagyis dualbootos a teló. Mondjon nekem valaki még dual bootos telefont? Nem látom a tolongást.

Persze rögtön raktam rá egy Kali-t. Majd engedtem a megalomán csábításnak, és kiadtam az sudo apt install kali-everything parancsot, és két órára magára hagytam a szerencsétlen telót. Letöltötte a fél internetet és felrakott mindent. Ennyi felesleges programot szerintem az életben nem telepítettem még semmilyen eszközre. Még a Visual Studio Code is ott vigyorgott az alkalmazások között. Soha az életben nem fogom használni. Egyszer elindítottam kíváncsiságból, és megy. Hülyén néz ki, teljesen használhatatlannak tűnik ilyen kicsi képernyőn, de megy.

Nagyon tetszik a multitask. Amikor telepítettem, és megnyitottam a konzolt, simán át tudtam menni a böngészőre, majd visszalépve láthattam, hol tart a telepítés. Ez az igazi szabadság, nem a huszadik alkalmazásbolt, amit feltétlenük telepítened kell, különben nem használhatod az eszközt.

Mint mondtam, azért sok probléma akad. Fényképet még nem tudtam csinálni, de YouTube-on vannak emberek, akik már valami zöldesen elmosódott fényképeket készítettek. A beépített időjárás alkalmazás kezelhetetlen (de azóta egy frissítésnek köszönhetően már megy). Le akartam törölni az appot, de nem lehetett, mert a programkezelő is fagyott. Egyes programok elindulnak, de látszólag nem csinálnak semmit. A felhasználói felületen érződik egyfajta desktop hatás, mintha csak gyorsan átportolták volna az ablakkezelőt. Ami egyrészt jó, ha egy KDE alkalmazást akarsz elindítani, de telefonos alkalmazások esetén kényelmetlen.

Használatával kicsit visszajöttek számomra a 2000-es évek. Abban az időben bárkinek meséltem a Linuxos kalandjaimat, rendre azt a választ kaptam, hogy "ez Windows-on kiforrott és pöccre megy". Ezen a telefonon sem megy pöccre az, ami a mainstream telókon alapnak számít. Akkor sem, és szerintem most sem tudom jól és meggyőzően elmondani, miért jó az, ha küszködve érünk el valamit. Talán elpuhulás ellen jó, ha nem adjuk át magunkat a kényelemnek. Vagy olyan, mint felfedezőnek lenni egy dzsungelben, ahol minden lépésért meg kell küzdeni egy nagy machetevel.

Akár mi is legyen a válasz, az biztos, hogy a desktop Linux is azért válik egyre jobbá, mert vannak emberek, akik veszik a fáradságot és a mindennapi problémáikat ezzel a rendszerrel akarják megoldani. Ha ez a telefon valaha sikeres lesz, akkor az azért is lesz, mert vannak hozzám hasonlók, akik nyüstölik.

Viszont olyasmiket is meg lehet vele csinálni, amit a népszerű modellekkel nem, vagy csak körülményesen. Igaz, ezek olyan funkciók, amikre nincs is szüksége a felhasználók 90%-nak. Például bash-ból lehet SMS-t küldeni. Be lehet ssh-zni, ezért szerintem könnyen lehet SMS gateway-nek használni. GCC, de még a Go is fut rajta. A telefonon lehet fordítani! A Linux által támogatott USB eszközök elég könnyen használhatóak. Én egy wifi adaptert, webkamerát és billentyűzetet próbáltam ki, a kamera kivételével mindegyik jól ment. A kamerát is felismerte az eszközt, de szerintem nem tudott elég áramot felvenni a rendes működéshez.

Könnyebb rá hardver modokat készíteni, mint más telóra, mert vannak rajta GPIO portok. Aki fél, hogy kémkednek utána, az hardveres kapcsolókkal kiiktathatja a kamerát, wifit, GPS-t. Már most is kapható hozzá billentyűzet, amivel a Nokia Communicator életérzést hozhatjuk vissza. Van hozzá dokkoló, ha valaki úgy érzi, desktoposat kell játszani. És van LoRa modul is... El sem tudom képzelni, kinek lehet szüksége rá, de ez is egy opció. Remélem a lista tovább fog bővülni.

Elérhetőek hozzá cserealkatrészek. Ha bedöglik, javíthatom anélkül, hogy a szolgáltató, a Google vagy akárki el akarna gáncsolni. Teljesen offline is működőképes. Nem kell semmilyen cloud azonosító, hogy elindíthassam. Rátelepíthetjük a wikipédiát, ha valaki posztapokaliptikus kütyüt szeretne belőle fabrikálni.

Természetesen nem állhattam meg, hogy az OpenGL funkciókat meg ne nézzem. Mesa driver van hozzá, OpenGL ES 3.3 kompatibilis. Eddig csak a glxGears-t néztem meg, azzal nem volt hiba, úgyhogy demót is fogok rá írni.

Szólj hozzá!

Címkék: biztonság pinephone

A bejegyzés trackback címe:

https://cybernetic.blog.hu/api/trackback/id/tr2518161378

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása