HTML

Az élet kódjai

Csináld maga. Senki nem csinálja meg helyetted.

Friss topikok

Nem értek a Linuxhoz

2011.09.03. 16:46 Travis.CG

Az idei Functionon a kiírás szerint a Linuxos compogép egy 64bites Ubuntu 11.04 lesz. Én elsősorban Slacware 11 alatt fejlesztek, amit jó ideje nem frissítettem. Tavalyról maradt egy 32 bites Ubuntu 10.04 az egyik partíciómon ezért egy hirtelen ötlettől vezérelve feltelepítettem rá egy Ubuntu 11.04-t.

Nem számítottam semmi problémára, és itt követtem el az első hibát. Az új rendszer felajánlotta a frissítés lehetőségét, de arra gondoltam, jobb lesz, ha egy teljesen szűz rendszeren tesztelem le a demót, ezért a telepítőnek azt mondtam, törölje a régi Ubuntut.

A telepítő engedelmeskedett a parancsnak, és szó nélkül felülírta az első merevlemez MBR-jét is, amit nem akartam. Csak hogy érzékeltessem a káoszt: Van két vinyóm szoftveres RAID-be kötve, ezen van a Slackware és a munkám nagy része. Egy külön vinyón az Ubuntu és még egy vinyó a Windowsnak. A Windowsos MBR-ben van egy LILO, ami be tudja tölteni a Slackware-t és a Windowst, de az Ubuntut nem (sokat próbálkoztam vele, de nem sikerült megoldani). Ezért az Ubuntu MBR-jében vagy egy GRUB, ami szintén be tudja tölteni a Windows-t és az Ubuntut. A Slackware-t nem, pedig ezen is próbálkoztam öt percig, azután nem sikerült és meg nem erőltettem tovább.

Az új Ubuntu minden kérdés nélkül felülírta a Windows-os MBR-t és elvágta a lehetőséget, hogy betöltsem a Slackware-t. Nem baj, úgyis időszerű volt, hogy ne a Bios-ból állítsam be az operációs rendszereket. Gondoltam, majd beírom a megfelelő bejegyzéseket a menu.lst-ba és máris minden rendszert el fogok tudni érni.

Először is, nem találtam meg a start menüt! Az új Unity teljesen idegen volt számomra. A startmenüben csak nehezen találtam meg a terminált. Úgy éreztem magam, mint aki most kapcsolja be először a számítógépet. A terminál már ismerős volt. Csak az ablak menüit nem találtam. Á, hogy a képernyő tetején van, mint a Mac-eknél? Ott sem szeretem ezt a megoldást.

Szerencsére a könyvtár struktúra változatlan maradt. A /boot/grub még mindig a régi. Illetve nem egészen. A grub könyvtár tele van fájlokkal. Azt észrevettem, hogy ezek modulok különböző fájlrendszerekhez. Ez még nem is tűnt rossz ötletnek, hiszen korábban bele kellett pakolni az fstab-ba azokat a partíciókat, is, amelyeket be akarta tölteni az ember, de használni nem akarta. Talán most ennek vége. Kerestem egy menu.lst-t, de nem találtam. Viszont volt grub.cfg. Az is jó nekem. Átírom és minden jó lesz.

Mikor megláttam a felépítését, akkor már tudtam, ezt én bizony át nem írom. Ennél már csak egy XML lehetett volna bonyolultabb. Kénytelen vagyok elhasználni egy segítséget. A közönség szóba sem jöhetett, ha megfelezek valamit, akkor az a számítógép lesz, de baltával, ezért maradt a gugli.

Az okos grub2 zsenik a neten szintén azt javasolták, hogy ne szerkesszem a grub.cfg-t, hanem helyette shell scripteket írogassak, amelyek majd szerkesztik helyettem az állományt, és azt is el kell felejtenem, hogy csak szerkesztem a fájlokat és újraindítok, hanem a LILO-hoz hasonlóan egy paranccsal kell frissíteni a grub-ot. Már csak egy kérdés maradt, mit kezdjek a raid-el?

Abban biztos voltam, hogy kell egy raid modul: insmod raid Ez egyszerű. De mi lesz az eszköz neve? A set root= után mit írjak. A neten csak úgy pongyolán az egyenlőség jel után beírták az eszköz nevét, de az én állományomban egyszeres idézőjelek között szerepeltek az eszköznevek. Úgy döntöttem, ezt használom. A net szerint csak simán md0-val hivatkozhatok az eszközre, de ez sem igaz, legalábbis nálam. No such disk hibaüzenetet kaptam.

Most mit csináljak? Ráadásul utáltam a sok újraindítást is. Szerencsére a grub konzolját megtartották, ezért úgy döntöttem a konzolból próbálgatom az eszközneveket a jó öreg TAB-os kiegészítésekkel. Talán lesz valami.

Ez bejött. Az eszköz valami csoda folytán hd2, msdos1 Igazából nem meglepő, mert annak idején a raid boot partícióját úgy állítottam be, hogy csak tükrözve legyen és az adattároló partíciót állítottam raid1-be. Működött! De mennyi idő elment rá! Ebből is látszik, hogy nem értek a Linuxhoz.

Ui: Kipróbáltam a demót. Szaggatott, mint a fene. Ezért be kellett kapcsolni a driverben a Sync to VBlank opciót, és onnantól szép simán ment. De nem kell neki egyetlen más letöltés sem. Ennek azért örültem.

Szólj hozzá!

Címkék: filozofálás rendszergazda

A bejegyzés trackback címe:

https://cybernetic.blog.hu/api/trackback/id/tr683200211

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása