HTML

Az élet kódjai

Csináld maga. Senki nem csinálja meg helyetted.

Friss topikok

  • sdani: Sajnos nekem is hasonló érzéseim vannak az R kiszorulásával kapcsolatban. Remélem jobban fogja tar... (2024.04.29. 10:48) R meetup
  • sdani: Nagyon jók ezek a bejegyzések! Feszültséggel teli, fordulatos, mint egy jobb krimi. :D Abba ne hag... (2024.04.29. 10:35) Wgel CTF
  • sdani: @Travis.CG: Egy kis szerencse sosem árt. :D (2024.03.01. 13:19) A bioinformatika helyzete 2024-ben
  • Travis.CG: Szóval az akadémiai szféra mazochistává tett, amit a Pinephone-al élek ki? Hmm, érdekes összefüggé... (2023.10.05. 18:23) Új barátom az Informatikai titkárságról
  • Travis.CG: Túl nagy a hype körülötte, ezért túlzó elvárások vannak vele szembe. Ha a korábbi chatbotokhoz kép... (2023.02.28. 06:28) chatGPT, a bioinformatikus

Összefogás COVID idején

2020.07.19. 23:45 Travis.CG

Bevallom, engem nagyon frusztrált, hogy sok ember vért izzadt, hogy a vírust megállítsák (vagy elviselhetővé tegyék a megújult helyzetet másoknak), miközben nekem a legfontosabb munkahelyi teendőim között az szerepelt, hogy a Dropbox mappámból fájlokat töröljek ki, hogy a megosztott tartalmak ne lépjék túl a mágikus 2GB-os határt.

Arra gondoltam, ha nem is tudok intubálni, talán az évek során összegyűlt annyi bioinformatikai tapasztalatom, hogy azt valamiképp mások rendelkezésére bocsáthassam. Ezért javasoltam a főnökömnek, hogy vegye fel a kapcsolatot a hazai COVID-19 csapat bioinformatikai fejeseivel.

A kapcsolat nagyon gyümölcsöző volt, mindkét fél sokat tanult a másiktól, kemény megfeszített munkával véghezvittük a lehetetlent és a megszerzett tudást az emberíség javára fordítottuk. Eközben egy kis bioinformatikus, akit mindenki lenézett, végül hőssé vált.

Ez a Disney-féle verzió. A valóság egy kicsit más volt, még erről az alsó szintről nézve is, ahol én vagyok.

Először elindult valami kollaboráció-féleség. Azt mondták, hogy szükségük lenne egy szerverre, ami vizuálisan megjeleníti az egyes virus genomok egymáshoz fűződő viszonyát. Valahogy úgy, ahogy a Nextstrain csinálja. Mivel a Nextstrain szerver felépítése teljesen nyitott, még tutorial is van, hogyan építsünk egyet saját magunknak, ezért szépen le is másoltam.

Az egész SSH kapcsolaton keresztül volt elérhető, viszont a vírus törzsek letöltése elég nehézkes volt, ezért nem is álltam neki, amíg nem pontosítjuk a célokat. A másik, ami megállásra bírt, hogy a Nextstrain szerveren saját elemzéseket is lehet definiálni, amiről szintén nem beszéltünk. Az elérhetőségeket elküldtem, és vártam, hogy mi lesz a következő lépés. Szokás szerint jött a Nagy Kuss.

Akkor tudtam meg, hogy a kollaboráció - ami létezett is, meg nem is - véget ért, amikor megláttam a megjelent kéziratot. Vagyis, valaki velem párhuzamosan megcsinálta ugyan azt. Illetve többet is, mert ott megvolt az összes törzs, és a teljes elemzés is.

Valami olyan homályos indoklás jutott vissza hozzám, hogy a magyar vírusoknak nem szabad publikus szerveren lenniük. Nem értem, mit titkolóznak, különösen, hogy az általam készített szerver nem volt publikus, csak az láthatta, akinek hozzáférést adtunk. A fenti kézirat is úgy tudott megszületni, hogy mások évek óta fejlesztik a Nextstraint, mások megosztják a teljes vírus genomokat, erre mi, Magyarok eldugjuk ezt a pár genomot, mert ez aztán az innováció melegágya. Mitől félnek annyira? Valaki megnézi őket, és levonja azt a következtetést, hogy a Magyaroknak még a koronavírusaik is szánalmasak? Emberek személyiségi jogai rendben vannak, de most egy olyan vírusról van szó, amit mindenki ki akar nyírni.

Persze mások is szerettek volna némi bioinformatikai kollaborációt. A Magyar Bioinformatikai Társaság egy körlevélben próbálta feltérképezni (az EBI hatására), ki milyen erőforrást tud felajánlani ehhez az új keresztes háborúhoz. A felmérés kimenetele ismeretlen számomra, de annyit tudok, hogy az ELTE büszkén hívta fel a figyelmet erre a kezdeményezésre, amiben részt vesznek.

Milyen érdekes, ez is az adatok megosztásáról szól, nem arról, hogy egy barlang mélyén kell gyönyörködünk művünkben, miközben azt mormoljuk: "Drágaszágom".

Szólj hozzá!

Címkék: filozofálás

A bejegyzés trackback címe:

https://cybernetic.blog.hu/api/trackback/id/tr4615989242

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása