HTML

Az élet kódjai

Csináld maga. Senki nem csinálja meg helyetted.

Friss topikok

  • sdani: Sajnos nekem is hasonló érzéseim vannak az R kiszorulásával kapcsolatban. Remélem jobban fogja tar... (2024.04.29. 10:48) R meetup
  • sdani: Nagyon jók ezek a bejegyzések! Feszültséggel teli, fordulatos, mint egy jobb krimi. :D Abba ne hag... (2024.04.29. 10:35) Wgel CTF
  • sdani: @Travis.CG: Egy kis szerencse sosem árt. :D (2024.03.01. 13:19) A bioinformatika helyzete 2024-ben
  • Travis.CG: Szóval az akadémiai szféra mazochistává tett, amit a Pinephone-al élek ki? Hmm, érdekes összefüggé... (2023.10.05. 18:23) Új barátom az Informatikai titkárságról
  • Travis.CG: Túl nagy a hype körülötte, ezért túlzó elvárások vannak vele szembe. Ha a korábbi chatbotokhoz kép... (2023.02.28. 06:28) chatGPT, a bioinformatikus

Cseppet sem objektíven: Revision 2021

2021.05.09. 21:53 Travis.CG

Először is, nekem is meg kell jegyeznem, hogy a demoscene immár a világörökség része Németországban. Azért jó dolog, hogy a hobbim már nem csupán kockulásnak számít, hanem valaminek, ami önmagán egy ici-picit túlmutat. Ezzel az emelkedett hangulattal vágtunk neki kedvenc Húsvéti partinknak.

Az idei Revision-t már eleve online partiként tervezték, de bebizonyosodott, hogy váratlan helyzetek így is történhetnek. Az egyik alkotásban ugyanis feltűnt egy csupasz férfi hátsó (de az is lehet, hogy egy másikban látható női kebel miatt) a streaming szolgáltató megszakította az adást és kitiltotta az egész bandát, világörökség ide vagy oda. Én meg nem néztem folyamatosan az eseményeket (azaz nem csekkoltam felváltva a Discord csatornát, fórumot, komment szekciót), ezért csak későn értesültem a cseréről és lemaradtam a legtöbb alkotásról. Csak fokozatosan tudtam bepótolni a látni és hallani valót.

3D grafika

Ez egy új kategória. Eddig is voltak 3D render képek, de csak egy nézetből mutatták be őket. Itt a 3D színteret bejárta a kamera és sok olyan részletet is lehetett látni, amit a hagyományos képekben nem. Csak négy alkotás volt és még egyik sem ütött meg komoly színvonalat, de ettől függetlenül látok lehetőséget ebben a compóban is.

Oldschool grafika

A kategóriát C64 és Amiga produkciók uralták. Egyetlen Atari figyelt csak be Pandafox jóvoltából. Tetszett, hogy a képek között voltak rajzfilm hatásúak is, amik sokkal jobban passzolnak a régi gépek képességeihez. Ennek ellenére álljon itt a győztes, ami a maximálisan kihasználta a rendelkezésre álló kapacitást:

Modern grafika

Ide jött minden, ami nem régi géppel készült, bár az Ascynchronous Colors eléggé pixeles volt ahhoz, hogy akár egy Amigával is el lehessen készíteni. Ettől függetlenül a képek nagy része nem nyűgözött le. Ami legközelebb állt a szívemhez az is témájával, nem esztétikájával tette ezt. Ez pedig a Technically At Home volt:

4k grafikák

Itt viszont kitettek magukért a résztvevők. Húszonegy alkotást láthattunk, és bizony a háromnegyedük kimagasló volt, és szerintem a végső egy negyednek sincs oka szégyenkezni. Tizenegyedik helyre még egy Linux produkció is bekúszott. Önkényes választásom a The word is not enough-ra esett, mert Bond. James Bond.

Paintover

Ebben a hevenyészett Rorschach-teszt alapú compóban nem is az a legérdekesebb, mit alkotnak a művészek az eléjük helyezett pacából, inkább az, hogy mennyire különböző mindegyik eredmény. Komolyan, csak nézzük meg ezt:

És ezt:

Döbbenet.

Fotó

Pasy szintet lépett a fotózásban. Már profi modellt és műtermi felszerelést használ:

ASCII/ANSI/PETSCII

Általában a fotó, utána pedig valamelyik zene compó a legnépesebb kategória. Idén valami miatt mégis a karakterekkel rajzolás volt az, amire a legtöbben beneveztek.

Streaming music

A zenék közül egyedül Turbo Knight zenéje fogott meg, mert a szövegen én személy szerint szétröhögtem magam. Ilyen is ritkán fordul elő, hogy zenekompón felnevessek, ha mégis előfordul, az Netpoetnek köszönhető. Idén is indult, második lett, de ez a swinges akármi nem nyűgözött le.

Animációk

Bár Gaspode nyert, azért érezhetően rájátszott az amigás érzelmekre. Nekem személy szerint nem volt kedvencem a kompóról, pedig tényleg igényes munkák is készültek. A Koritsu 2 (ha valaki tudja, hol az 1., akkor szóljon) például gyönyörű volt. Az Amaranto abszolút professzionális, még ha nem is rajongok a táncos videókért.. Lehet, hogy csak hiányzott a fraktál adagom, azért nyafogok ennyit.

Oldschool demo

Itt egyáltalán nem olyan gépösszetétel volt, mint a grafikáknál. C64-el kevesebb, mint az indulók fele nevezett. Még egy Wonderswan is volt, ami egy annyira ritka gép, hogy eddig csak a három demót írtak rá. (Még Enterprise-ra is van 17 alkotás) Grass új csapata, a Lethargy is indult egy Function invitációval. Bevallom, az elején attól féltem, ez is egy scroll-és-kész-az-invite típus lesz, de nem. Az egyik effektet külön beadták intrónak is.

64k intro

Két intrót nem tudtam lejátszani, mert a Windows Defender törölte őket, amint megpróbáltam megnyitni a zip fájlt. Nem tudom, hogy ez egyedi eset-e, minden esetre a Pusztító Szarvas Isten intrót (aka Deus cervidae) csak videón láttam. Érdekes, nagyon érdekes koncepció. Többet viszont nem tudnék róla mondani. A másik érdekes dolog a Conspiracy volt. Eddig ugyanis megszokhattuk tőlük, hogy minden intrójukkal le akarták robbantani a nézők fejét utolérhetetlen grafikával, végletekig feszített művészi hatásokkal. Ha mégis csináltak valami könnyedebbet, akkor azt mindenféle álnév alatt mutatták be, nehogy a Conspiracy néven bármi folt keletkezzen. Most viszont nem tolták túl magukat, "középen pörögnek a 3D objektek" típusú intrót csináltak, de ezt én nem látom bajnak. Ha az ember állandóan azon görcsöl, hogy minél nagyobb-szebb-jobb intrót csináljon, a végén csak megcsömörlik:

Amiga demo

Az idei Amiga demók kevésbé voltak technikai kuriózumok, sokkal inkább a dizájnra mentek rá. Ez nem jelenti, hogy ne lett volna erős a kód, de kevésbé volt  fajsúlyos, mint egy Elude vagy The Black Lotus demóban. Nézzük csak meg a győztes The Martini Effectet. Néhány egyszerű textúrával gyönyörű fraktál világot teremtettek.

Bevallom, eddig a Noice csapat elkerülte a figyelmemet, pedig már 1993-óta nyomják. Címválasztásuk valami miatt a kecskék körül forog. Nincs is ez másként a Last Goat Standinggel sem. Igazi adrenalin löket.

Demo

Itt aztán bedobtak apait-anyait. Still gyakorlatilag két demót is készített. Az egyiket saját néven adták ki, a másikat Wake alatt. Tavaly is ezt csinálták, majd egyszer kiderítem, mi a motiváció emögött. A Cocoon is készített egy demót, de ennek egyetlen üzenete volt: pofátok lapos. Az utóbbi időben egyesek kritizálták őket, hogy Notch-al készítik a demókat, úgyhogy most csináltak egyet anélkül. Sok értelmet nem kell keresni benne, még akkor sem, ha story demónak akarja eladni magát. Viszont az összes létező shader izzik, számol, pakolja a tűéles textúrákat, valamint szuper karakter animáció van benne. A Futuris ezzel szemben Unreal engine-el dolgozik évek óta. Idei Dark Matter címet viselő alkotásuk nagyon szép részecske-rendszert mutat be. A New Wold Awaits című demó a második lett, itt végre megkaptam az animációknál annyira hiányolt fraktál-orgiát. Csupán az zavart, hogy sok fehérzajt pakoltak a képre. Ettől egy kicsit olyan lett, mintha raytracing lenne az egész, pedig a jelenetek nagy része csak textúrákból áll. Lehet, hogy majd jobban is elemzem ezt a demót. A győztes pedig az Arcade lett, ami az árkád játékgépeknek állít emléket. Ami itt nagyon jó volt, az a rendezés. Ahogy a jelenetek átmentek egyikből a másikba, azt szerintem tanítani lehetne. Csupán egy jelenetet nem értettem, amikor a demók nézték, hogyan táncolnak az árkádgépek a színpadon. Mit akart vajon ez jelenteni? Talán azt, hogy az árkád játékok a demók elődei? Ez biztosan nem igaz, szóval valami mást kell, hogy jelentsen. Persze az is lehet, hogy csak lusták voltak modellezni:

Futtatható zenék

A futtatható zenéknél, a procedurális grafikákhoz hasonlóan nem csupán  a végeredményt kell értékelni, hanem az azt létrehozó kódot is. Emiatt gyakran előfordul, hogy a zenék kevésbé élvezhetőek az "igazi" zenékhez képest. Viszont ahol a kettő képes kiegészíteni egymást, ott születnek a győztesek, ahogy ez történt Wayfinderrel és SunSpire-el. Nekem ugyan utóbbi jobban tetszett, mert a hangszerek természetesebb hatást keltettek.

256 byte intro

Levezetésként nézzük meg, hogy az egyik legkisebb intró kategóriában mit láthattunk. Nekem legjobban Rrrola csavarodó karfiol-fraktálja tetszett, de ő csak a harmadik helyre szorult. A Wait for it az élvonaltól messzebb helyezkedik el technikában, de ötletben határozottan a legjobb. TomCat is indult, és a 8. helyet érte el

 

Szólj hozzá!

Címkék: demoscene

A bejegyzés trackback címe:

https://cybernetic.blog.hu/api/trackback/id/tr2116498450

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása