HTML

Az élet kódjai

Csináld maga. Senki nem csinálja meg helyetted.

Friss topikok

A publikációk ábráiról

2020.03.18. 22:15 Travis.CG

A kutatók néha olyanok, mint a gyerekek. Nagyon akarnak egy ábrát. Minden nap rágják a fülem: az nagyon jó ábra, olyan kell az én cikkembe is! Elkészítem nekik, mire a következő hónapban már egy másik ábrára fáj a foguk, amit megláttak kedvenc újságjuk hasábjain.

Az ábráknak az a feladatuk, hogy információt közöljenek. De egyes ábrák nem adnak semmi új információt, csak szokatlan köntösben mutatnak valamit, amit egy oszlop diagramm is képes bemutatni, de ez elég egyes kutatóknak, hogy zombi üzemmódba kapcsoljanak. Szemük üvegessé válik, réveteg mozgással kezdenek közlekedni, és nem azt kántálják: "agy, agy", hanem "ábra, ábra". Ebből az ábra éhségből csak a filmekből  ismert módon gyógyíthatóak ki.

Az első ilyen ábra a floral venn-diagram. Mikor meghallottam, nem erre gondoltam. A venn diagrammnak az a lényege, hogy lássuk, az egyes kategóriákban mennyi átfedés van. Pont ez az, amit a floral venn-diagramm nem mutat meg. Megkérdezték, tudnék-e ilyet készíteni. Azt válaszoltam, ilyet mindenki tud készíteni, még a hat éves lányom is. Kell rajzolni egy virágot, a szirmaiba meg számokat kell rakni. Szerintem ehhez nem kell dedikált R csomag, csak egy Paint.

A második eset több fordulós volt, mint egy mérkőzés. Először egy PowerPoint prezentációt kaptam, amiben megláttak egy szép interakciós hálózatot. Olyat akartak, függetlenül attól a ténytől, hogy nem volt egyetlen iterakciós adatuk sem. Megsajnáltam őket, és mondtam, hogy a GO adataikból lehet hasonlót csinálni, de az biztosan nem ilyen lesz, mivel a GO egy irányított aciklikus gráf. Természetesen nem ezekkel a szavakkal mondtam el, mert ettől kiolvadt volna az agyuk. Ennek ellenére láthatóan csalódottak volta, amikor meglátták a végeredményt.

Ezután jó ideig nem kellett semmit csinálni nekik, de ők tovább olvasták a cikkeket, és csak idő kérdése volt, hogy valami kiváltja náluk a nyálfolyást. Következő kiszemeltjük a toxpi ábra volt, amit egyetlen programmal, a ToxPi-al készíthetünk el. Bevallom, nekem többszöri nekifutásra sem sikerült kitalálni, mit is csinál ez a program. Valami adatokat be kell nekik adni, amitől kiszámolja a ToxPi pontszámot. Kaptam egy cikket is, amibe a normalizált expressziós adatokat felhasználva elkészítették ezeket a szörnyű kör diagrammokat.

A cikk alapján ugyan azzal a módszerrel elkészítettem az ábrákat az ő adataikra is, de az eredménynek semmi értelme nem volt. Főleg azért, mert nem lehetett tudni, mit jelent az eredményül kapott pontszám. A levélváltások során teljesen egyértelmű volt, hogy a partnereknek fogalmuk sem volt, mit várnak az ábrától, de látták, hogy van ilyen, akkor nekik is kell.

Egy korábbi munkahelyemen sem volt elég ha R-ben elkészítettem az ábrákat. Azt a kritikát kaptam, hogy az "összes kínai ilyen ábrát produkál a cikkeiben". Nem értettem, ez miért baj. Nem sztárokról írunk pletykákat, hanem tudományos eredményt mutatunk be. Ennek ellenére olyan erős volt a nyomás az egyedi ábrák elkészítésére, hogy egyik munkatársam soha nem olvasta el a rendszeresen kézhez kapott folyóiratokat, csupán ebéd előtt átlapozta, hogy van-e benne "érdekes ábra". Ha nem volt, bele sem olvasott.

Szerintem elsődlegesen jó cikket kell írni. Jó cikk alatt azt értem, hogy a módszerekbe ne lehessen belekötni, az alkalmazott statisztika kifogástalan legyen. Ha ez mind megvan, akkor ezt megkoronázhatjuk egy olyan ábrával, ami szemléletesen bemutatja az eredményeket. Ha csak azért akarunk szép ábrákat, hogy a bírálókat hipnotikus állapotba hozzuk, hogy könnyebben elfogadják a cikket, akkor érdemes lenne új karrier lehetőség után néznünk. Mondjuk egy sztármagazinnál.

Szólj hozzá!

Címkék: filozofálás

A bejegyzés trackback címe:

https://cybernetic.blog.hu/api/trackback/id/tr5415519614

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása