Nem indult jól a party. A demóval elkészültem, de két geometry shaderrel kapcsolatod bugot nem sikerült kiírtani. Úgy döntöttem, benne maradnak. Az utazással nem volt probléma, a party helyszínéül szolgáló művelődési házat is gyorsan megtaláltam. Legalábbis azt hittem. Kiderült, hogy a művelődési ház több épületből áll, ami a város különböző pontjain van. Alaposabban meg kellett volna néznem a kiírást. A rossz művelődési házból kifelé jövet összefutottam egy emberrel, aki folyamatosan telefonált, és szintén a demóparty helyét kereste. Együtt folytattuk az utat, ő párhuzamosan beszélt velem, és a telefon másik végén lévő entitással is.
Ahogy közeledtünk a party helyszínéhez, már ismerős arcok is fel-feltünedeztek, így folyamatosan közeledtünk a jó irányba. A piacon átvágva pedig már csak a zenét kellett követni.
Még soha nem voltam Szekszárdon, úgyhogy útközben sokat nézelődtem. Nagyon jó, hogy nem csak az unalomig ismételt helyeken vannak a partik, hanem van egy kis frissítés is.
A regisztráció gyorsan megvolt, és a demót is feltöltöttem. Hurrá! Volt egy coding room. Szék volt elég, asztal már kevesebb, ennek ellenére elrétünk. Egy kisebb projektoron itt is lehetett figyelemmel kísérni az eseményeket normál hangerőn. A nagyteremben voltak a székek, a nagy hangerő, nagy vászon, stb. DJ szetteket a teraszon tartották, mert volt terasz is. A party helyszín szerintem jó választás volt.
Először egy kerekasztal beszélgetés volt az AI-ról és a demoscenéről. A szervezők célja parázs viták kiváltása volt, ehhez képest elég visszafogott volt a megnyilvánulás. Nem hiába, szinte mindenki AI-t használ, így elég nehéz két álláspontot bemutatni. Pasy pedig igyekezett provokatív kérdéseket bedobni, de ez sem segített. Úgy látszik az AI győzött, behódolt neki mindenki. Emiatt is voltak számomra sokkal érdekesebbek azok a megnyilvánulások, amikor eltértek a témától, és arról beszéltek, hogy miért X-re adják be a C64 demók legjobbjait, vagy arról, hogy milyen problémákat okoz, ha a szervezők nem veszik észre a csalással készült képeket és rossz embernek ítélnek díjat. (Meg úgy általában miért nehéz grafikai compót lebonyolítani.)
Volt egy játék kompó, hol a zene ritmusára kellett irányt váltani egy kocka felszínén. Bevallom, én nem tudom, hogy honnan hallották a ritmusváltást, mert nekem totál nem jött át. Mindegy, a lényeg, hogy a résztvevők értették a játékmenetet.
Az első igazi kompó természetesen a zene kompó volt. Filippp adott be zenét! Totál meglepődtem, hogy más MoonShine tag is adott be valamit. (Bár nem tudom, mennyire számít még MoonShine tagnak, túl képlékeny a csapat összetétele.) A kompóra nem lehetett panasz, sok jó zene volt.
Mivel nem volt se fotó, se grafika compó, a lelkes emberek megtöltötték a wild compót. "Igazi wild"-ból kettő volt. Egy kötőgép automatizálás (bár nem értek a kötőgépekhez, ezért nem értettem, mit is csinált a vezérlő elektronika és miért kellett ez a sok manuális munka) és egy pici mikrokontrolleres vezérlés. Mindkettő Anthiemes/Helguli duótól.
Az oldschool compót ledarálta a Lethargy. Egy C64-es scrollerrel, és (meglepetés!) Apple 2 demóval. Erre nem sokan számítottak. De volt TVC a Fast&F, Vector-60 az oroszoktól, és ZX Spectrum Kaszitól.
Szóba elegyedtem Jimmivel, aki kérdezte, mi lesz a demóval, én meg elpanaszoltam, hogy két hibát nem tudok kijavítani. Gondoltam, hátha tud segíteni, ezért elmondtam neki, mi is a probléma. Azt mondta, nem ért a geometry shaderhez, de azért mutassam meg a problémát. Végiggondolta, amit mondtam neki, és elmondta, hogy szerinte hogyan kellene megoldani. És tényleg az volt a megoldás. Álmomban sem gondoltam volna, hogy ez lesz a probléma. Írok róla egy posztot részletesebben.
A 256 byte intrók jók voltak. Az intrók pedig a méret növekedésével arányos minőséget képviseltek, és ez az eredményhirdetésen is meglátszott. A demó vetítésénél nem tudom, mi történt, mert ott vált világossá, hogy a laptopom fülhallgató kimenetén nem megy ki a hang. Kiment a HDMI-n, a beépített hangszórón, de a rohadt jack csatlakozón nem. Már majdnem feladtam, amikor Maugli azt javasolta, hogy tartsuk oda a mikrofont a hangszóróhoz. Úgyhogy lement, de a bohóckodás miatt a legtöbb demóról lemaradtam.
Szerencsére Netro alkotásáról nem. A mostani demó egyfajta rávilágítás volt korunk egyik társadalmi problémájára, szándékosan egy olyan példával, ami már történelem. Elkerülve ezzel minden aktuálpolitikai utalást. Nagyon ügyes megoldás és természetesen igényes, magas szintű megvalósítás. Ahogy Maugli az eredményhirdetésen is megemlítette, már nem is utálja a "javascriptes bohóckodást". Hmm, vajon egy PICO-8 demóval is meg lehetne változtatni a véleményét?
A Linux kapcsán beszédbe elegyedett velem egy kissé ittas fickó. Elmesélte, hogy '98-ban befuccsolt a cég, akiknél dolgozott, és félbemaradt egy virtuális valóság projekt, amit ő már öt éve fejlesz. Hogy érzékeljétek, micsoda teljesítmény van az öt év mögött, elég, ha idézem egy mondatát: "Én a bármelyik demót leprogramozom Windows 95-re egy óra alatt. Csak nem érdekel a demoscene." Ennek ellenére a projektje nem használ z-buffert, hanem stencil bufferekkel oldja meg a takarásokat, és panaszkodott, hogy összetett jeleneteknél valami miatt nem működik.
Nem volt tiszta számomra, hogy azt akarja, én is a projekten dologozzak-e vagy ne, mert vagy arról kérdezett, hogy én hogyan oldanék meg különböző problémákat, vagy arról beszélt, hogy nincs senki, aki nála jobban programozna. Végül mondtam neki, hogy én nem vagyok jó programozó, nekem ez csak hobbi. Ezzel lezártam a kakasviadalt és a kooperáció lehetőségét.
Az eredményhirdetésen megtudtunk néhány részletet a parti szervezés kulisszatitkairól, ami érdekes volt. Az elmondottak alapján a szervezőknek kevesebb terhet jelentett ezen party lebonyolítása, így várható, hogy lesz folytatás. Én legalábbis nagyon várom, hogy legyen!